fredag 27 oktober 2017

Biohack del 3 - Rhonda Patricks micronutrient smoothie & D vitamin

 
Här är del 3 i min lilla biohack serie. Kolla in den här videon med Dr Rhonda Patrick, klart skarp tjej med stenkoll på allt kring det här med kost och näring. Jag brukar göra en variant av den här smoothien några gånger per vecka. Gott och massor med näring på ett genomtänkt sätt.
 
Jag brukar göra en sats till två stora glas med:
 
Naturell Youghurt av lite fetare modell
En morot
En banan
En avocado
Färsk ingefära
Frysta blåbär & hallon
Fryst grönkål
Fryst spenat
1-2 råa ägg
Lite flytande honung
En matsked MCT olja
 
Ett annat biohack jag började med redan 2011 och supplementerat med sedan dess är D Vitamin. Första åren jag gjorde det var det inte så många runtomkring mig som var med på de här teorierna. Men nu senaste åren har fler och fler förstått kraften i D vitamin och att vi på de här breddgraderna har mycket svårt att komma upp i optimala nivåer. Efter jag läst Phil Maffetones https://www.adlibris.com/se/bok/the-big-book-of-endurance-training-and-racing-9781616080655 började jag ta rejält med extra D vitamin. På den tiden var rekommendationerna i Sverige ca 10-20 mg = 400-800 iu jag tog betydligt mer ofta 5-10 ggr så mycket och nu de senaste åren har rek doser kraftigt höjts på många håll. I boken med vars grundfilosofi jag anammade i många av mina första år som hårt tränande cyklist för 6-7 år sedan. Där skriver han bl.a ett helt långt avsnitt om kraften i D vitamin och att det närmast är som en steroid hormon i funktion snarare än en vitamin. Har knappt haft en sjukdag nu på 7 år sedan jag började med kraftig  D vitamin tillskott. Jag tar ofta 5000 iu per dag (125 mg) den mörka års tiden och lite mindre under sommarhalvåret. Här kan du läsa vad Maffetone skriver om D vitamin https://philmaffetone.com/the-sun/
 
D vitamin är en av de centrala hörnstenarna i min ”Project Benjamin Button” regim som jag tar sedan snart 3 år illsammans med Cellexir Omega 3, Curcumin, Zink och Magnesium. Slutligen här är Dr Rhonda Patricks take på D vitamin
 
 
 
Trevlig helg!


2 kommentarer:

  1. Tja, du har nog sluntit på tangentbordet, du menar nog mikrogram (µg) istället för milligram (mg) vad gäller D-vitamin mängden. Keep up the good work!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) helt rätt Junne. Menar förstås mikrogram men använde fel förkortning ug ska det va. IU inteenational units (40 x mer) är väl det mått man oftast ser användas annars. Kör hårt!

      Radera