söndag 29 oktober 2017

Säsongsstart i Vinterstudion

Efter en lugn månad med mest lätt cykelpendling och tre dagar helt utan cykel torsdag-lördag nu kändes det naturligt att smyga igång säsong 2018 i vinterstudion hemma idag. Jag kör sedan våren 16 och olyckan på Mallorca helt programlöst och enbart på känsla, lust och kroppsfeedback. En modell som fungerat lysande bra hela året och jag fortsätter på inslagen väg.Planlöst irrationnelt och mot allt bättre vetande:-) Nej riktigt så dramatiskt annorlunda blir det inte. Efter de senaste 5-6 åren med mycket träning både strukturerad och spontan sån så känner jag att jag vågar lita på erfarenheterna och ”let your body decide where you want to go high or low fast or slow”. Den modellen har inte bara fungerat bra performancemässigt i år det är tusan så mycket roligare också. Att dra på ibland när lusten kommer och hjärna och ben vill samtidigt som jag inte tvingar mig till Hades dödsrike när inte suffermode är där.

Jag har dock en plan för vinterträningen förutom lite pendling med cx och ett gäng Momarktimmar i vinterstudion. Jag kommer satsa på mycket styrketräning, primärt knäböj plus lite amdra övningar core och allmän grundstyrka plus Yoga. Hade en ambition att komma igång med styrketräning ordentligt både 15 och 16 men skadorna satte stopp. Så nu ska det ske. Har grejerna hemma så tar inte mycket tid att köra några set knäböj ett par ggr i veckan. Har kommit igång sedan ett par veckor lite försiktigt. Är förbluffande klen på knäböj givet mina relativt hyggliga cykelben men kul nu då jag redan känner snabb förbättring.

Idag blev det ett ganska långt premiärpass med Monarken (en maxtjuga för tre veckor sedan exkluderad). Kollade på ett avsnitt av Billions och körde först 20 min på 100 kadens gick sen ner 10 i kadens var 10 minut ända ner till 40 kadens med ca samma motstånd 240-250 w hela tiden. Puls runt 140 och något slag över. Fick ta ett avsnitt till Billions då minutrarna rullade på. Tog ett impulsbeslut att gå hela vägen tillbaka fast då med 5 min intervaller från 40-110 i kadens. Kändes som det gav bra variation även om intensiteten var väldigt jämn. Tror på varierande kadens och de riktigt låga kadenstalen känns som bra styrketräning. Det blev ett långt premiärpass med 1 h 50 min med bra känsla Nu är vi igång!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar