lördag 7 oktober 2017

Tjuvstart Kompiskampen - Badlands

”Badlands you gotta live it everyday. Let the broken heart stand as the price you gotta pay. We’ll keep pushin ’til its understood and these Badlands start treating us good”

Ja det var verkligen ”pushin in the Badlands” de sista 10 minuterna idag på säsongen första Monarkpass. Tjuvstartade inomhussäsongen med en maxtjuga ala den populära Kompiskampen som jag gissar kommer igång som vanligt i November och sträcker sig till Mars.

Hade inte alls tänkt att köra igång inomhussäsongen än på någon eller några veckor och nu blir det nog ett par veckor till nästa gång. Men efter en tråd på fb Monarkforum i veckan där jag skrev om min upplevelse, till viss del något frustrerande att när man ska köra igång Monark eller trainer efter en hel säsong ute så är man ändå lite sämre än när man slutade på våren. Trots all utecykling.. och än värre när man sen på våren är stark på Monark och känner ”nu jävlar vad det kommer gå undan på racer ute nu”. Ja då är man ändå 3-5 kmh långsammare än när man gick in i ”Vinterstudion” på hösten. Visst är det lite konstigt? 

Eller också är det bara så att man blir bra på det man tränar och att det trots allt skiljer en hel del på inne och utecykling.

Mattias Lundqvist Aktivitus skrev insiktsfullt i tråden att försämringen kan nog bero på betydligt mindre träningsmängd i Oktober och att man tappar form mycket på bara några lugna veckor. Så är det förstås och jag kom då på iden att testa en maxtjuga nu när formen är riktigt bra för att se om ovanan med Monark efter ett halvår utan kunde offsetas av god form. Eller om det ändå krävs ett gäng träningspass och invänjning innan jag får till siffror i nivå i närheten av pb som är 350 Monarkwatt. 

Förutsättningarna idag. Några bra grejer. Superform med ett av de starkaste passen någonsin förra söndagen på CK Unis lagtempo. Ett par dagar lätt cykelpendling efter det och sen helvila torsdag fredag. Upplagt för toppform? Ja sannolikt. Om jag inte hade druckit typ10 glas vin och 12 öl torsdag fredag i en dubbelfest. I torsdags var det en kul AW på Sturecompaniet då Västerviks Kommun bjöd på mingel och generöst med god mat och dryck för utflyttade V-vikare med förhoppning om att kunna locka hem några. Massor med gamla bekantskaper och riktigt kul, kanske alltför kul:-) rejäl huvudvärk på natten / morgonen. Tack V Viks kommun för en toppenkväll men jag blir nog kvar några år till här trots allt.

Sen igår så hade SCK kul årsavslutning med ca 80 cyklister en massa utmärkelser för alla framgångsrika medaljörer med bla dubbla SM guld för damer med Sara Penton linje och Lisa Norden tempo som båda var där. Leo Kaftanski (som jag cyklade lagtempo med i söndags och imponerades oerhört av) prisades för VSM guld H 30  linje och silver i tempo. Jag själv fick en fin flaska vin i ett trevligt specialpris av Martin Schreiber för inspiration , fighting spirit och att kämpa mig tillbaka. Stort tack Martin värmande och kul. Det allra roligaste var dock filmen Mattias Eklund hade gjort med ”klubbledningens” reaktion på att starke Daniel Godman kommer byta klubb till CRT nästa säsong. Stor humor och hela lokalen låg dubbelvikt. Dont miss:-) http://www.captiongenerator.com/714342/SCK-reacts-to-Daniel-Godman-goes-to-CRT

Efter alla prisutdelningar flyttade vi oss några hundra meter ner till nya Bianchi Cafe där vi gentilt bjöds på massa god mat av Pelle Lydmar. Kul surr och mingel. Precis som dagen innan kanske något glas vin för mycket. Men va tusan. Lågsäsong som Lasse Winnerbäck sjunger.

Så payback time imorse men en lång skön promenad bort till Gateau för lunchfika efter Edsvikens Strand med tjejerna gjorde att man vaknade till lite i alla fall. Några som var ordentligt vakna var Sveriges topplöpare Andreas Almqvist med polare som körde intervaller längs strandpromenaden fram och tillbaka med cykelpace framför. Galet imponerande steg och fart han har. Han körde slut på polarna som kved i en paus precis när vi gick förbi dem satt en av de avhängda på huk spyfärdig. Jag sa att du har kört slut på polarna helt nu. Han som pacade med cykel sa att han som kvider där borta kom 4 på SM 800 m:-)

Fick lite inspiration där trots baksmällan av killarna i regnet och bestämde mig för att ta en tjuga på Monarken på eftermiddagen. För att se hur det låg till med mina teorier om Monarkprestanda efter ett halvår utan. Satte som så ofta på en av alla olika DVD konserter jag har med Bruce. Den här gången Live from Barcelona.

En uppvärmning på 20 minuter kändes rätt ok och bestämde mig för att försöka satsa på lite högre kadens än annars eftersom jag ute nu legat mellan 95-100 på de främsta insatserna. Satte motståndet på 3.8 och satsade på dryga 90 i kadens. Gick bra i 10 min med 350 w snitt men kroknade sista 10 då jag hamnade i Badlands och inte riktigt orkade pushin ’til these Badlands start treating us good. Men ändå rätt nöjd med 337 w snitt och 4.68 monarkwatt / kg vikt 72. Monarkwatten är ju klart tyngre än ute upplever i alla fall jag och de flesta brukar tala om ca 5-7% pga drivlinan.

Nu går jag in i lågsäsong några veckor. Konferens vid Atlantkusten Portugal Praia Del Rey nästa vecka innan nya äventyr i Vinterstudion tar vid så småningom. So long!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar