tisdag 31 oktober 2017

Lowrider CX och tack för den servicen Cykloteket

Bytte styrstam på min Trek CX häromdagen och satte på dubbdäck. Styrstammen som satt på original var kort, ca 7 cm och i bytet till en mer upprätt CX från en aggresiv racerposition kändes det lite konstigt nu i början av vintersäsongen och mina knän gick nästan på styret när jag ställde mig upp. Kom på att jag hade en lång mycket aggresiv styrstam hemma. 13 cm och -17 grader från 3T. Kan bli en klockren raceliknande position på CX:en med den tänkte jag och bytte. Oj vilken skillnad det blev. Kändes toppen och väsentligt mycket roligare att cykla på. Vad som inte kändes lika roligt var styrlagret som verkade på väg att ge upp. Så jag åkte till min nya klubb Cyklotekets butik i norrtull på pendlingen hem från stan igår för att se om de kunde serva den lite och kanske byta kasett och kedja också som jag misstänkte hade gjort sitt.
Lowrider

Hade tur att Hadim (om jag uppfattade hans namn rätt?) välvilligt kunde ta sig an cykeln direkt. Snabbt med vana händer byte av kedja och kassett.  Sedan av med framgaffeln och tog ut ett skitigt och rostigt lager som verkligen gjort sitt. Dessvärre kunde fanns inte något nytt i rätt storlek på lagret så nu hade vi ett rejält dilemma. Sätta tillbaka det gamla igen eller lämna cykeln där och ta taxi hem? Inget av alternativen kändes helt hundra. Jag kan nog fixa till det gamla lagret hyggligt sa Hadim och började demontera ner det i partiklar 4 ringar isärplockade och de extremt små kulorna kula för kula i lagret bortplockat. Allt rengjort och sen pilla ihop det igen.
Ni ser de de små ringarna på det isärtagna lagret på den rostiga duken
Galet pilljobb och fattar inte hur han fick ihop det till fullt funktionerande igen, men det fick han. Oerhört imponerande. En liten liten kula ramlade iväg någon stans men det går bra ändå sa Hadim. Riktigt nöjd och glad för den exceptionella servicen och problemlösningen enlit man tager vad man haver principen cyklade jag hem. Lite fortare än vanligt på en nyservad cykel. Härligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar