lördag 20 januari 2018

6 vackra snabba kalla mil - Growin Up in the 80:s - SUPERSWEDE & SIR JACKIE

Mellan skjutsningar av döttrar till Volleybollmatch och jobb i morse hann jag med 20 minuter roddmaskin och lite styrketräning utfall med skivstång och några andra övningar. Såg ett par Netflix dokumentärer i veckan Fittest on Earth och en om Rich Froning The Fittest Man in History. Båda om de bästa Cross Fit atleterna och Cross Fit games. Kan inte begripa hur starka och uthålliga de är på ALLT. Imponerande är bara förnamnet. Vad sägs om overhead squats på 170 kg. Knäböj med stång på raka armar. INSANE! Ännu mer så eftersom de inte är tyngdlyftare. Blev helpeppad på att bli lite starkare efter filmerna så om några år kanske det är Cross Fit som gäller? Lite coolare kroppar än cyklister av skinn och ben..

Åkte sen och tittade på slutet av Saras volleybollmatch de fick stryk av Jomala från Åland som leder div 2 klart. Hade sedan tänkt köra lite Monark och tempocykel i vinterstudion på eftermiddagen men det var så grymt fint vinterväder ute, sol (kändes ganska ovant) och nästan ingen vind så jag bytte snabbt om istället och stack ut på en cykelsväng med min finaTrek Boon 7 CX.

Ingen större fan av att cykla i minusgrader på knaggliga snö / isvägar men bedömde att de lite större vägarna och troligen Almungevägen skulle vara helt bar och väderprognosen på YR sa att det skulle vara runt nollan i Sollentuna så det här blir ju toppen tänkte jag och satte iväg. Klädde mig relativt lätt med bara den nya tunna Castelli Perfetto jackan och en merinounderställ men det borde funka om det inte blir så kallt. Men det blev det. Temperaturen runt 1-2 grader minus sjönk som en sten så fort jag kom en bit på Almungevägen. Det var otroligt vackert med låg isdimma ute på fälten och helt underbart att se solen, men när tempen visade 8 minus på både Garmin och Ibike mätaren började jag ifrågasätta precisionen på YR något. Det kändes trots styrketräningen imorse riktigt bra i benen och huvudet var på topp så jag ökade intensiteten lite för att hålla värmen. Otrolig jacka den där tunna Castelli man kan ha den från -10 till +15 grader. Frös inte förutom lite händer och fötter. Hade tänkt köra bort till rondellen och vägen mot Knivsta eller Norrtälje men insåg att det kan bli otäckt kallt hem och nu hade drickaflaskorna frusit också. Vände istället några KM efter Lunda livs och tog det här kortet.

 

En bar, en gel och skruvade av locken på flaskorna och sörplade i mig lite issörja till vatten. Vände sen hem och fortsatte att trycka på ganska hårt, något som behövdes då tempen nu visade -10 svinkallt men idag bet inte ens iskylan på humöret. Kunde hålla ihop det bra med hyggligt tryck,lätt känsla och snabb återhämtning hela vägen hem. Dryga 6 mil på 2 timmar. Bra i iskylan med dubbdäck. En stor anledning att det gick så lätt idag var nog spellistan jag lyssnade på. Gjorde en outstanding lista från ungdomens memory lane till förra lördagens återträff med gamla skolkompisar från Västervik. Vi var 7 stycken, nu boendes i V Vik, Karlskrona, Växjö och Stockholm som träffades för kul padeltennis och badminton följt av bastu och en lång toppenkväll hemma hos en av killarna i Vallentuna. Skojar du att stereon gick varm. Musik var en väldigt stor del av mitt DNA under hela uppväxtiden, det är det fortfarande men det blev extra speciellt när man sitter med alla gamla bästisar och skrålar allsång igen till sina gamla husgudar och klassiker. Här har du hela listan don´t miss out. Så många pärlor och favoriter. 60-70 låtar som är precis lika bra idag  JB Growin Up in the 80:s V Vik Enjoy!

Mer nostalgi och en högtidstund fick jag igår kväll när Kajsa och jag kollade på SUPERSWEDE filmen om Ronnie Peterson. En mycket fint berättad film med otroligt många starka orginalklipp och foton om en av mina barndoms stora idoler som så tragiskt gick bort på Monza 1978. Alla samtida legenderna var med och berättade om Ronnie och livet på racingbanorna in the glory days of Formula One. Boy var de coola på den tiden. Jackie Stewart, Emerson Fittipaldi, Niki Lauda och andra snacka om legender. Jag hade förmånen att via mitt jobb se 6 F1 lopp åren 2008 och några år framåt. Biljetter till "Paddock Club" all VIP man kan tänka sig, hälsa på i besöka depåer, träffa förare och äta middag med "vårt" stall som var Williams. Williams hade Sir Jackie Stewart som värd och jag hade turen att hamna bredvid Jackie på en middag. Fantastisk idrottsman och storyteller, helt otroligt gripande liv han berättade om. Med humor också. Jackie berättade: * When i was racing racing was dangerous sex was not. Now its the opposite” Något jag aldrig kommer glömma är hur han berättade om att när han var klar världsmästare 1973 inför sista racet och hans kronprins Francois Cevert i samma stall var klar 2 i VM. Jackie ska på söndagen kröna sin karriär och köra sitt 100 F1 lopp. Vad händer då på lördagens tidsträning? Hans arvtagare, stallkamrat och gode vän Francois Cevert kör ihjäl sig 29 år ung.

Cevert & Ronnie 1973 två av alla för tidigt bortgångna F1 legender på 60 och 70 talet.


Jackie berättade att det var som en förbannelse. Det skulle inte få sluta lyckligt. Hela hans karriär var fantastiskt sportmannamässigt men till VILKET PRIS? 2 av 3 av hans samtida kompisar i cirkusen dog under hans racingkarriär berättade han. Fattar ni 2 av 3. Skulle du ta de oddsen i ditt jobb? Minimalt cockpitskydd och noll i brandsäkerhet. Väldigt många brann upp. Det går knappt att ta in vilket otroligt märkligt liv de levde i F 1 cirkusen. Ett fantastiskt liv idoler och killar som hade allt. Men med döden lurandes ständigt runt nästa kurva. Jackie berättade med en tår i ögat att han på kvällen efter Ceverts tragiska död och olycka tog beslutet att ställa in söndagens lopp. Han var klar världsmästare men fick aldrig den fina kröningen och avslutningen på söndagen och slutade på 99 körda lopp 27 segrar och 3 VM titlar.

A true legend!



4 kommentarer:

  1. Ja crossfit games är rätt imponerande rakt igenom. Du vet att de finns masters? 😉

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen! Cross Fit Masters nästa grej för mig? Nja lite osäker på det men vore kul att bli lite mer allroundfit:-)

      Radera
    2. Froning hade VO2max på 74 ml/kg/min när medan han körde individual så där ligger du nog bra till. Ska väl eventuellt till med lite styrka och gymnastik på det =) på CrossFit Solid i sthlm finns ju flera som varit på Games och tex Karl Dyall har kommit 3a i CrossFit games mastersklass =)

      Radera
    3. Fronig alltså vilken otrolig idrottsman. När han körde overhead squat med 170 kg kan inte begripa hur det ens är möjligt? Provad med en stång på 30 kg och kunde knappt hålla den på raka armar ooch göra knäböj, behövs galen rörlighet och mycket gymanstik för att klara dessa övningar. Också hört att Karl Dyall ska vara grymt vass. Nej jag tror Cross Fit får vänta till H 60 och håller mig till cykling med lite bredare träningsapproach framåt tills dess:-)

      Radera