torsdag 25 januari 2018

Concept 2 tillskott i Vinterstudion



En maskin in en ut. Idag fick jag ett välkommet tillskott i Vinterstudion. Kom över en i stort sett helt oanvänd Concept 2 demomaskin till bra pris och hämtade den idag. Hade tur och lyckades via Blocket sälja min gamla roddmaskin av lite enklare modell direkt första dagen. Inget fel på den men wow vilken skillnad det är mot Concept 2. Referensmaskin och den som alla tävlar på världen över. Grym allroundträning för nästan hela kroppen och kul att kunna mäta så exakt mot andra världen över då de är exakta och inte kräver några kalibreringar. Efter lite installation av Ergdata app som synkar med Concept 2 databas, ranking mm https://log.concept2.com/rankings så var det bara att börja ro.

Tog en premiärtur på 5 km och satte upp ett mål att försöka komma under 20 minuter och 2 min / 500 meter. Satte luftmotståndet till 5 av 10 efter jag förstått att tyngsta motståndet om 10 inte används av ”de som kan”. Har kört högintesiva cykelintervaller två dagar i rad innan och var väl inte 100% peppad på att gå upp över 90% puls för tredje dagen i rad men nyhetens behag och en gammal U2 DVD från Sloane Castle sen var det game on igen. Tänk vad lättlurad man är. Lite som den gamle Bob Lindeman sketchen med Hasse Alfredsson  ”spring och ställ dig i hörnet Nisse” - i runda rummet och Nisse sprang. ”Han är dum i huvudet men han är snabb”..

Ja rodde gjorde jag och trött blev jag, mycket trött t om sista 3 minuterna var ingen rolig historia med puls upp på 93%. Klarade precis att hålla jämt tempo hela vägen med 500 hundringarna runt 1.57. Det blev en debut på 19.31 på 5 km som gav 58 plats i min agegroup och viktklass <75 kg i år. Det är jag klart nöjd med som nybörjare. Nu ska jag försöka kapa lite tid framöver och hoppas få in ”den rätta knycken” och tekniken. Ledaren i världen i år på Concepts ranking i min ag och viktklass har 17.31 och 10 plats är 18.23.
Suveränt skön maskin och grym träning, inte minst som komplement till cyklingen. Nu kan jag träna riktigt bra VO 2 max träning samt styrka även av cykelsadeln.


Nästa gång då jä.... ”Nisse spring och ställ dig i hörnet”..

4 kommentarer:

  1. Ha! Tänkte skicka en kommentar igår om en Concept2 när du i ditt förra inlägg hintade om en ny grunka på väg in. Roddmaskinen är ett rent tortyrinstrument, men ett effektivt sådant. Kommer ihåg i min ungdom när jag roddtränade, då hade vi på roddklubben en hemsk "apparat". Det var en liten oval pool med vatten och i mitten så satt det glidskenor och åror, så man kunde sitta inomhus och ro i riktigt vatten. När man skulle träna där själv (dvs ro ensam) och man initialt försökte få vattnet att få fart så var det bland det grymmaste som fanns. Sen när vattnet fått fart runt banan var det desto trevligare.
    Såg för övrigt att Wiggo försökte sig på att kvala till roddlandslaget. Kanske dina tankar med? :-)

    https://www.theguardian.com/sport/video/2017/dec/09/bradley-wiggins-rowing-debut-olympics-video

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Ja Reine rodd kan vara gruvligt men ack så bra träning. Nej någon roddarkarriär blir det inte för mig. Väger alltför lätt också men det är förbannat bra kompletteringsträning och jag ska sikta på att komma upp högt i min agegroup på Concept ranking. Konstigt att inte fler är med / reggade där? Nästan inga svenskar. I och med att systemet är så enkelt och bra nu med Ergdata app som synkar med onlineranking så borde det ju vara 10 000 tals med loggade där på gym runt om i världen, lite likt Zwift på cykel. Det kommer säkert utveckling där med ett "roddarzwift" så man kan köra onlinerace mm.

      Radera
  2. Wow, vilket sjukt rum! Riktigt avundsjuk =) Intressant att watten blir så mycket lägre än vad du hanterar på cykel, jag upplever också att det blir helt andra effektsiffror på rodd vs cykel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ja det är ett bra träningsrum min kära vinterstudio. Gällande watten tänkte jag precis samma sak. Helt sjukt egentligen i rodd drar jag med allt jag har nästan hela kroppen, ben armar, mage rygg och axlar och producerar 218 w på 20 min. I cykel kan jag göra ca 350 bara med benen. Lite svårt tt förstå. Cykelrörelsen och trycket i pedalrörelsen måste vara extremt energieffektivt relativt sett.

      Radera