lördag 6 januari 2018

Knockad på Zwift SM

Pang sa det vid starten och jag var långt efter. Jag trampade upp mot 500 watt men inte kom jag mycket närmare den snabbt bortflyende klungan. Hann tänka att vilket antiklimax det här blir, stenhårt avställd i starten utan chans till kontakt. Det här var mitt första Zwiftlopp (registrerade konto igår för att kunna vara med på SM) och jag hade ingen aning av vad som väntade. Visste inte att det gäller att ha hög effekt redan när startskottet går och att det går tokfort första minutrarna. Jag kämpade frustrerat med allt jag hade solo för att täppa luckan, kom igen nu ifatt ska du, och efter ett par minuter lyckades jag få kontakt. Men oj vad det kostade, som en käftsmäll rakt upp på max från start. Jag var helt slut med 97% av maxpuls när jag kom ifatt. Alltså vilken fruktansvärd start. Loppet gick redan 09.50 idag och jag visste inte ens om att det var på g när jag igår em tog en maxtjuga på Monarken för januari Kompiskamp. Den gick väldigt bra med 342 w och 4.75 / kg vilket bara är 8 watt från persrekord från våren 2015. Tog ut mig helt igår på slutet och hade verkligen ingen tanke på att göra det igen redan på morgonen idag men så undrade Ricky Klingvall om jag inte skulle vara med på Zwift SM som skulle gå idag, och vips så var jag anmäld. Ja vips och vips? Hade ett elände igår med alla krångliga registreringar på Zwift Power och allt vad det var men till slut var jag registrerad och anmäld till dagens SM i Zwift dryga 6 mils virtuellt linjelopp med ett 35 tal starka cyklister till start i A klungan.

Efter mardrömsstarten försökte jag hitta en bra position i klungan men jag åkte mycket jojo upp och ned och fick slita med ovanan hur tekniken med programmet fungerar. Hade också lite svårt i upp och nedförsbackarna då min trainer inte är uppkopplad mot Zwift med varierande motstånd utan ett linjärt motstånd och mätning via vevpartiet. I klungan får man en stor draftingfördel om man kan hålla sig mitt i klungan, men jag åkte för ojämt och när jag slog av efter att hamnat i front var jag snabbt efter igen med ett stort CLOSE THE GAP på skärmen och de kostar hårt att ta igen. Hade hoppats att puls och ben skulle komma igen lite och hinna hämta sig. Hade dryga 300 w på Quarq vevaprtiet första kvarten och 320 npw men det kändes väsentligt värre och tyngre än normalt och jag kände att jag inte har en chans att konkurrera hela vägen idag och klarade inte mentalt att pressa mig så mycket igen efter gårdagen som nog satt hårt i benen också. Så efter 17 minuter med i tätklungan men under stort lidande så resignerade jag, gav upp och bröt loppet. Ni ser på bilden nedan som jag tog med kameran på mig själv och min avatar  (ganska lik:-) när jag står vid vägkanten. Förnedrad, slut och stenhårt avställd.

När jag pustat ut så satte jag mig på cykeln och trampade lugnt och kollade på upplösningen av loppet vis SZR fb sida som hade lvesändning. Riktigt häftigt och spännande på slutet. Galet imponerande avslut av Jon Rydholm som gick ifrån sista minuten med 5-600 w hela vägen. Grymt starkt och stort grattis Jon! Ja det var en Zwift debut rakt in i skärselden om man säger så. Men till nästa gång vet jag lite mer om hur det fungerar och kanske kan hänga med lite längre om det vill sig väl. Vansinnigt bra träning är det och i många avseenden en liknande känsla som en riktig tävling kan ge. Nervositeten på startlinjen vid nedräkning. Alla tankar när man blir trött om hur klen man är och alla andra är superstarka osv. Men nästa gång, då jä....!

Dagens siffrorSegraren Jon Rydholm efter målgångGarmindata

2 kommentarer:

  1. Låter suboptimalt att testa Zwift för första gången med ett SM-race mot erfarna zwiftare! Hade du varit mer erfaren med tekniken och suttit på en Tacx eller Wahoo så hade du dominerat, det är jag säker på.
    Kör hårt i nya teamet förresten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Reine! Ja suboptimalt var ordet:-) det finns drösvis med helvassa zwiftare men hoppas hänga med lite längre framöver..

      Radera