måndag 20 augusti 2018

103 KOM & Strava som träningsinspiration

I lördags innan en kul 50 års fest så cyklade jag en dryg 5 mils runda med tempocykeln. Det blåste en ganska frisk sydvästlig vind, enligt prognosen 5-6 m/s. Tänkte först ta något varv runt Fysingen som så ofta förr men kom på andra tankar när jag kom på att vinden låg rätt för snabbcykling från Vikskolan Väsby upp norrut på Almungevägen. Sträckan till rondellen Långhundra är 27 km en sträcka jag cyklat hundratals gånger (mammas gata för många norrortscyklister).

Tidigare i somras med vindriktningen åt andra hållet körde jag sträckan från Långhundra och tillbaka söderut till Vikskolan Väsby med hela 50.7 kmh ackompanjerad av en stark nordanvind. Fantastisk fartkänsla som gav KOM med 3 minuter. Har aldrig kört sträckan stenhårt norrut utan ofta fortsatt upp mot Almunge Knutby och Edsbrohållet men tänkte nu att det vore kul att utmana KOM på sträckan norrut också. Det blir en dryg halvtimmes stenhård intervall och sen tar jag det lugnare hemåt i motvinden var planen. Satte av hårt från början, inte lika stark vind som förra gången men ändå en rejäl medvindskjuts och snabbt en härlig fartkänsla och efter en 5-7 km hade snittfarten letat sig upp över 46 kmh. Fortsatte snabbt förbi Lunda Livs med bra tryck och kraften på dryga 330 w. Hade cyklat 10 mil racer dagen innan mestadels lugnt i zon 2 men en stenhård 5 minutare som glädjande gav KOM på Sälnavägen norrut samt en ganska hård 20 minuters intervall satt kvar lite i benen. Det kändes bra i tempoställningen men naturligt en bit från samma toppkänsla som på Smacktempot i Odensala på onsdagen då jag var helt utvilad. Tappade lite kraft men inte fart mot slutet och stannade och pustade ut någon minut efter rondellen. Såg på Garmin att farten varit 47.9 så tänkte att det kunde räcka ganska långt


3 minuter i marginal i båda riktningarna just nu


Nöjd och glad nu skulle jag bara rulla hem lite försiktigt i motvinden innan jag ännu gladare om några timmar skulle få kvällens första glas champagne:-). Höll lite mer fart än planerat hem ändå då det tar så jäkla lång tid annars att cykla i motvind. Svårt att komma igen och höja tempot när man tagit ut sig hårt en dryg halvtimme precis innan och såg nu betydligt mer fram mot kvällen stundande fest än motvindscykling med trött kropp. Kom ändå tillbaka till Vikskolan i någorlunda ok skick efter en liten fartökning på slutet och summerade 55 km på 1.20 med 41 snitt. Ett riktigt bra träningspass. När jag laddade upp Gamin filen rapporterade Strava en KOM Bonanza på vägen ut med hela 6 nya kronor på vägen upp mot Långhundra.


Lite fånigt kanske men det är ändå rätt kul att se de där kungakronorna eller andra personliga rekord när man lyckats knipa några. Yes i Can liksom:-). Att jaga KOM på Strava är något jag ganska sällan gör men ibland ger det en extra gnista och motivation till den där intervallen, hårdkörning i en backe eller lust när känslan faller på. Sen jag började med Strava 2013 och lyckades ta mitt första KOM så har de ökat lite kontinuerligt i antal. Men det är ingen lek att hålla KOM "balans" har man lyckats ta ett gäng händer det allt oftare att det plingar till ett mail från Strava med texten "Someone just stoled your KOM - You´re dethroned. Argghhh tänker jag först men sen tänker jag. You win some you lose some ut och kriga tillbaka.. Jag cyklar ju dessutom nästan bara i Stockholm norrort vilket jag inte är helt ensam om så inte lätt att vare sig ta eller hålla de där kronorna. För ca ett år sedan hade jag dryga 80 KOM de flesta tagna i Stockholm Norrort. Tänkte att det vore ju väldigt kul att nå 100 någon gång och hade ett litet internt mål på det men trodde nog det skulle bli övermäktigt då konkurrensen om dem blir allt hårdare. Men efter ett lysande träningsår med många snabba rundor och nya toppnivåer och med lördagens straight flush på Almungevägen så säger Strava nu 26 KOM i år och 103 totalt. Väldigt kul och personligt belönande. 

Vad tycker ni om Strava? Jakten på segment, pokaler, KOM och personliga rekord? Inspirerande och kul? Fånigt och farligt? Eller någonting däremellan? Man har ju läst om galningar som tävlar på segment och sätter allt från trafikregler och säkerhet ur spel och det har väl tyvärr skett allvarliga olyckor och t om dödsfall i världen orsakade av adrenalinstinna mamils på cykel som mist allt förstånd i segmentjakten

Tänk er en begravningscen och prästen i kyrkan säger "När vi minns JB som ligger här i kistan så ska vi ha i åtanke att hade han inte blivit överkörd av den där bilen i korsningen så hade han nog tagit  KOM:et på sträckan. Han dog med cykelskorna på.. Nej den scenen och avslutet aktar vi oss för. 

På tal om avslut. Bland den coolaste sorti från jordelivet hörde jag svenske trummisen i Motörhead Mickey Dee berätta om i sitt sommarprogram. Bandets legend Lemmy som gick bort i cancer för några år sedan vid 70 års ålder. Då hade han mirakulöst överlevt ett stenhårt rock n roll liv minst 20 år mer än vad någon skulle gissat möjligt. Men nu hade han fått cancer och att börja med cellgifter var inget för Lemmy som levt ett helt liv på Jack Daniels och amfetamin och tyckte kanske det räckte med gifter? När han skulle gå och lägga sig på kvällen sa han till sin flickvän: " Fuck this shit I’ve had a good run" och la sig ner och dog samma natt. För jäkla värdigt slut på tidernas rock n roll legend. 

Nej det är väl som med det mesta annat här i livet tänker jag oavsett om det är Strava eller Jack Daniels. Använd med omdöme och sunt förnuft. Men måttlighet var inget för Lemmy..




Inspirerande också var det att följa vänner på Kalmar Ironman i lördags. Jag hade "reservhjulen" på tempocykeln i lördags,




med Zipp 808 bak och Bontrager Aelous 5 fram då jag lånat ut Dischjul och 808 fram till Klas Wirehn som gjorde sin Ironmandebut i Kalmar. Vilken debut sen. Klas kör på 9.11 (med 5 min orättvis penalty på cykel) kommer 20 totalt och 6: i sin agegroup. Makalös debut och kul att mina hjul kunde hjälpa honom på vägen. Klas är en f.d elitsimmare och riktigt fysmonster. Med lite specialträning går han ner långt under 9 timmar om han satsar. Kul och grattis Klas! En lysande ambassadör för Cellexir



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar