måndag 31 december 2018

Årets sista träning gjord med ett MAF test

På något sätt känns det alltid lite extra skönt och speciellt att träna årets sista pass på nyårsafton innan smokingen åker på och festligheter startar. Ett bokslut på ett långt och mycket bra träningsår. Har fått vara helt skade, olycks och sjukdomsfri och trots att passet nu säger 52 så har jag haft mina starkaste prestationer och snabbaste cyklingar under den här säsongen. Det är aldrig för sent (att ge upp:-) eller hur var det..? Har tränat hela förra året och i år helt utan fast program och bara kört på känsla och med de samlade erfarenheter jag tagit till mig de här 7-8 åren som gått sedan jag började träna cykling. Det har inte bara gått bra vad gäller prestanda det har kanske framförallt varit väldigt lustfyllt och skapat en härlig träningsglädje. "Let your body decide were you want to go high or low fast or slow" som Ola Salo sjöng har varit min devis de här åren och jag tror jag fortsätter på den vägen. Har man roligt presterar man också bättre det är ju inte svårare än så. Så mycket fördelar av att ha kul på vägen alltså.. Det betyder inte att vare sig träning eller planering är helt slumpstyrd. Jag försöker i stora drag tänka med block och periodisering av olika intensitetgrader som utgångspunkt men ger mig mycket stort utrymme att improvisera efter hur kroppen känns.

Nu under nov-dec har jag t ex inte alls varit sugen på intensitet +90% och har följdaktligen helt låtit bli högintensiva intervaller. Tid för dessa kommer under jan-april. Har mest siktat på att bygga upp aerob bas och även trampteknik på Wattbiken i zon 2-4 kombinerat med roddmaskin och lite styrketräning. Kroppen har svarat bra på det och för en vecka sedan klarade jag en timme på 301 w utan att pulsen nådde över 90% förr än precis mot slutet. Idag tänkte jag därför att det skulle passa att gör ett MAF test (maximum aerobic function) min variant av det är att jag efter uppvärmning kör 30 min på 80% av min maxpuls med så jämn puls jag kan och ser hur många watt jag gör i snitt och hur kurvan ser ut för att bedöma aerob form. För mig blir det 140 slag i snittpuls och i slutet av oktober när jag gjorde ett av säsongens första test hade jag 236 watt efter ett gäng veckor med mindre träning. I toppform har jag legat kring 300 w. Idag var det 5 raka dagen med Wattbike efter helvila julhelgen på landet. Eftersom jag inte kört vare sig så hårt eller längre än en timme oftast så är jag inte sliten. Men tillsammans med roddmaskin och styrketräning bygger det ändå på lite i benen så känslan var helt ok om ej inte sådär sprittande den kan vara efter lite mer vila. Det kändes ganska lätt första 10 min med kraft på dryga 300 w men sen var jag tvungen att ta ner tempot för att hålla pulsen kvar på 140. Tappade lite kontinuerligt, mer än i toppform förstås, men testet slutade ändå på respektabla 280 w 3.83 w/kg med en lätt känsla. Över 40 w upp från i slutet av oktober helt utan slitiga intervaller och inte långt upp till ath nivå. Bådar gott inför nästa säsong när hiit intervaller och VO2 max träning läggs på.

Idag fick Bono och U2 inspirera i Vinterstudion. Det var länge sedan och många sköna minnen från 90 talet. Rundade av sedan med 2 relativt hårda km på Concept 2 roddmaskinen innan ett härligt nyårsbad ute i bubbelpoolen. Sen kan ni ju fatta hur bra man mår inför kvällen😃👍


Nu är det dags att ta på smokingen.. Gott Nytt År på er och tänk på att det kommer aldrig bli som förr det kommer bara bli bättre😀 Skål!






2 kommentarer: