Svänger vänster vid Almunge mot Hallastavik. Tror en bil körde om mig första 4 milen och mötte kanske en också, helt otroligt, men vid Almunge blir det nästan "trafikkaos" då både 2 bilar och en utsvängande buss håller på att ställa till det för mig, vore just snyggt att krocka i Almunge kl 07,10 en söndagmorgon helt utan trafik..Ser fram mot Hallsatvikvägen den är mäktig närmast storslagen med enorma raksträckor böljande upp och ned med fin asfalt och att få hade den helt för sig själv så här denna underbara soliga sommarmorgon under 4 mil är nästan sakralt , snudd på en religiös upplevelse - The Freedom Of The Open Road - det är magiskt vackert och det tar nog en halvtimme till innan nästa möte med en bil kommer. Det är lite motvind men bara svagt jag kan öka farten någon decimal upp till 42,3 snitt kraften och pulsen är peggad nu på 286 w och 140 slag. Det börjar kännas som det här kan bli en bra dag. Jag når Hallstavik efter 8 mil med gott mod och nu kommer jag få sida medvind ner mot Edsbro och sen förhoppningsvis än lite mer medvind tillbaka till Almunge igen med då totalt 13 mil cyklade. Farten går upp lite och kraften håller i sig till Edsbro men en bit från Knutby ser jag att den gått ner till 284 snitt. inget bra tecken, är inte sliten än och det är medvind nu och går fort men känner kroppen så bra att jag vet det är svårt att vända på steken och öka kraften igen. Jag är ändå väldigt nöjd med performance hit har varit som en klocka och humöret är bra. Det som är jobbigt är att jag har svårt med kväljningar får nästan upp dricka och de gel jag har med mig flera gånger. Får vara väldigt försiktig så jag inte spyr. Brukar inte ha problem med det här men igår var det rätt tufft. Jag har min patenterade Camelbakpåse innanför magen fylld med 12 dl av Kajsas hemlagade saft 2 st påsar Maurten 320 samt 2 doser Cellexir Endurance. En favoritblandning jag ofta kör med långa pass när jag verkligen vill prestera. Utöver det har jag en halvliter Cola i drickflaskan på ramen samt 3 Maurten gels. Vet att min medhavda energi är lite på gränsen med så hög intensitet i över 4 timmar men jag hoppas att de första två timmarna i svalare väder skulle hjälpa till att minska behovet.
Trots lite vikande kraft hjälper mig medvinden att höja farten till Almunge som nås igen efter 9 mils loopen över Hallstavik Edsbro Knutby. Kommer dit efter 13 mil med 43,1 snitt kraften är nu nere på 280 snitt nu gäller det att försöka stoppa ett ras här sista 5 milen och dryga timmenn. Pulsen fortfarande jämn på 140 och känslan är ändå att jag har en lite till att ge även om det börjar kännas efter 3 timmars hård cykling. Jag är spänd på hur vinden ska bli nu på hemvägen tyckte ju det var trögt upp. Sen gick ju 9 mils loopen väldigt bra och fort (43,5 visade sen Strava nu är det 5 mil kvar och efter ett trögt parti där i början när jag upplever lite kant motvind går det sen bättre och fortare igen ner mot Långhundrarondellen där vi nu ska ta höger för en avstickare på Knivstavägen 5 k och tillbaka för att få ihop just 18 mil. Knivstavägen är helt öppen och vägen går västerut med nästan rak ostlig medvind. Det går förstås fort igen, samtidigt bävar man för vändningen när man ska tillbaka med en kropp som nu börjar känna sig en bit från all time high, dränerad på kraft efter 15 mils cykling med sin högsta intensitet. Jag vänder om vid avtagsvägen och tillbaka igen så blir det visserligen trögt men inte alls så illa som jag befarat och får upp lite ökat självförtroende igen. Framme vid rondellen och nu de sista 27 k hem, där på öppna fälten blir det segt över några uppförslut och farten går ner mot 42,6 jag känner att det vore kul att komma hem med 42,5 och ca 2.15 i tid kraften är nu på 276 snitt så tappar en watt här och en där men inget ras.
Till stor glädje så byts kant mot mot lite kant med och farten går upp igen når Lunda Livs och tänker nu är det ju tusan bara drygt 15 km kvar bit ihop nu och kör hela vägen hem. Möter många cykelgäng som startat på morgonen vid Viksolan, det är peppande på något sätt att ha cyklat nära 17 mil redan och snart vara hemma när man ser dem cykla ut norröver. Riktigt inspirerad blir jag när jag ser 5 lagkamrater i Cellexir Cycling närma sig när jag bara har en mil kvar. De skulle samlas vid Vikskolan för en distanstur i solen vid 9.30 jag hade sagt att jag kommer och morsar innan jag kör min TT sträcka istället mötes vi på vägen när jag kommer i full fart på väg tillbaka efter att ändrat mig och startat i ottan. Vi vinkar glatt på varandra i farten. Det ger en energikick och jag kan öka lite till och stabilisera kraften på 274 nu ska den inte under det bestämmer jag mig för och när mätaren först går till 42,7 och sen 42,8 snitt fattar jag att det här kommer bli klart under 4.15. En smått euforisk känsla de sista 4-5 km tillbaka på Almungevägen som jag cyklat hundratals gånger (det ju slutet på Fysingen Runt banan också). Jag får en nojig tanke, tänk om jag får punka nu med 2 km kvar då tar jag självmord..nej det ska inte ske det är min dag idag, upp till allén och sen ner och uppförbacken vid crossbanan med 1 km kvar i en liten slutspurt. SÅ underbar känsla att köra den sista kilometern fram och se klockan på 4.11. Har blivit matchad mot segmentet på min Garmin hela tiden från min tid då¨jag la ut banan och är nu 13 minuter före i mål. Jag slår av 50 meter efter jag sett sluttiden 4.11.39 med 42.9 kmh snitt 274 watt (3.8 w/kg) och 141 i pulssnitt. Yes i fu.... did it!
Jag är rätt så medtagen, på gränsen till slut men än mer upprymd och lycklig. Det var otroligt tufft stundtals men det gick och jag sänkte min tid med galna 12 minuter. För fjärde helgen i rad har jag med råge överträffat vad jag någonsin gjort på en liknande sträcka. Jag cyklade sträckan 19 km med 46,1 för en knapp månad sedan, helgen efter 80 km a 44.9 förra helgen 130 km a 43.8 och nu 180 k a 42.9 det är ca 2 kmh snabbare per distans än vad jag klarat tidigare. Rätt häftig känsla vid 53. Jag har inte blivit starkare i absolut kraft som är på ungefär samma nivå som tidigare år, bara att kunna hålla nivån i kraft i min ålder är en mycket tuff utmaning när man redan tränat ganska hårt i 10 år. Däremot så har jag nog blivit lite uthålligare med bättre arbetsekonomi, men mest har jag nog blivit snabbare för att jag har försökt jobba med position och lite med utrustning också för bättre aerodynamik. Tror det finns än mer att hämta framförallt med positionen jag skulle vilja komma ner med huvudet bättre, stänga gapet in mot kroppen mer. Sökandet går vidare The quest for speed. Jag har kommit en bra bit på vägen sen jag började cykla som 43 åring för 10 år sedan. Få cyklar 18 mil solo i 43 fart än färre gör det vid 53. Finns det mer att hämta? Ja lite till vill jag inbilla mig. Vårens utveckling har ju verkligen visat att det går att ta stora kliv även i mer mogen ålder. Allt går och går det inte så går det ändå:-)
Slutligen vill jag och Johan Hasselmark Aktivitus tacka alla deltagare som kommit och cyklat i serien under dessa 4 helger flera av helgerna har det varit 60-70 deltagare suveränt kul och ett lysande sätt för oss cykelnördar att få lite racefeeling i dessa speciella tider. Det här får vi göra om:-)
Trött glad & nöjd efter träffade cykelkompis och en av landets starkaste elitkillar Hannes Bergström Frisk som tränat TT på korta Fysingen varvet
Har talat mycket träning med Hannes och vi är inne på samma linje man blir bra på det man tränar och att "systemen" aeroba och anaeroba systemet inkräktar på varandras egenskaper och i år har jag kört övervägande mycket endurance ganska hård zon 3-4 för att maximera min nyttjandegrad av det aeroba systemet. Många kallar det mellanmjölk och avråder men jag vet inte, som de sa förr i reklamen "det funkar för mig":-)
Lägg till bildtext |
Otrolig prestation! Jag är väldigt imponerad, och lite avis med. Men, det är bara att trampa mera som gäller för mig..
SvaraRaderaStort tack Reine! Ja det är bara att trampa på practice makes good gäller för oss alla:-)
Radera