fredag 12 juni 2020

Hur mycket fart kan man köpa? Fälttest TT cykel med olika utrustning samt racer vs TT

Många cyklister funderar och undrar? Skulle jag inte bli lite snabbare med de där nya hjulen jag sett och är lite sugen på? Om jag köper den där aeroramen hur mycket snabbare blir jag då? En tight tempodräkt och aerohjälm då jöklar skulle ni få se på fart.. Frågorna är många liksom suget efter ännu fler nya cykelprylar och uppgraderingar. The quest for speed! Jakten på marginal gains. Det är något som lockar många cykelnördar, inte minst undertecknad. För att stilla några av dessa frågeställningar för er och bringa lite klarhet i vad lite olika utrustningskit kan ge för effekt respektive fart gjorde jag igår ett fälttest där jag cyklade en TT bana om 19 km 4 varv med olika utrustning. Jag gjorde ett inlägg innan testet i gruppen Vi som älskar landsvägscykling på fb med en pristävling om att gissa farten på respektive varv. Det blev otroligt många tips och stort engagemang vilket var riktigt kul. Så här presenterade jag setupen inför testet på fb:

Kul pristävling! Hur mycket fart gör utrustningen i tempocykling?
Idag tänkte jag göra ett test i konsumentens och cykelnördarnas tjänst. Jag ska cykla tempo med olika utrustning för att se hur mycket skillnad det är på en normal / snabb setup vs en riktigt snabb och slutligen supersnabb och ganska nära det bästa man köpa sig till. Hur mycket fart kan man köpa sig? Det ska vi ta reda på idag. Var med och tippa på de olika farterna utrustningen kommer ge och den som gissar bäst vinner ett 12 pack Cellexir Endurance Performance Formula.
Såhär går det testet till. Jag kommer under förmiddagen idag köra 3 varv på tempobanan Fysingen Runt. Varvet är mellan Väsby och Arlanda och är 19 km långt, några rondeller och knixiga svängar men brukar kunnas cyklas ganska snabbt. Idag är vinden inte optimal det är stark nord ostlig ca 7 m/s så det kommer bli tufft. Snabbast brukar banan vara med syd västlig vind, tvärtom alltså mot idag. Jag siktar på att göra 3 varv med olika setup. Alla med samma målkraft 270 watt vilket är ca tänkt 18 mila kraft till TT series racet i helgen. Mitt uppskattade CDA är 0.21 i tempoställning och jag kommer försöka sitta likadant i alla tre varven med jämn kraft. KOM är på 23.57 drygt 47 kmh mitt pb är på 24.33 vilket är 46.1 fart som sattes på TT Series första race nu den 24 maj. Jag hade då 324 watt med samma utrustning jag kommer köra på 3 varvet.
Varv 1 cyklar jag med ”linjesetup” på min tempocykel Trek Speedconcept. Jag kör med tävlingskittet linje förra året tight bra dress från Verge bibs och tröja modell TOR linjehjälm och skor från Bontrager samt linjehjulen på tempocykeln Bontrager Aelous 5 lätta tubhjul med Bontrager R4 25 mm däck.
Varv 2 byter jag hjul till Zipp Disc clincher + framhjul 808 NSW clincher. På båda hjulen Vittoria Corsa Speed 2 med latexslang. Jag byter hjälm till HJC TT (samma som Campanaerts hade när han tog timrekordet från Wiggins. Jag tar även på mig skoskydd från Verge men behåller tvådelad linje dräkt.
Varv 3 samma som varv 2 men byter nu till ultrasnabb TT dräkt från Velotec. På bilderna ser ni cyklarna hur de ser ut med respektive hjul samt kläder setup varv 1 och till höger skillnaden till varv 2. Varv 3 med TT dräkt som syns på bilden med bilen i bakgrunden.
Ni skriver här under och gissar vilken fart respektive varv kommer gå med. Enligt modell:
Varv 1 x kmh Varv 2 x kmh Varv 3 x kmh
Vi kommer alltså få reda på ungefär hur mycket skiljer en bra linjesetup i aerodynamik och fartskillnad mot en väldigt snabb temposetup med topphjul, hjälm och däck och slutligen hur mycket gör supersnabb tempodräkt gör mot en snabb linjedress.
In och tippa och var med på tävlingen nu, resultat meddelas under eftermiddagen. Nu kör vi😍👍

Varv 3 är gjort
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1WA26vOpoi887Z-u8yRW7ETLs6EeSKZWB
Varv 1 linjekit till vänster och TT kit varv 3-4 höger
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1t2JJGRzQiZKuZrAwhYtOvhppTRZXcb35

Jag fick många kommentarer och önskemål om att också köra ett varv med racer som jämförelse så jag tog med Madonen i bilen bort till Vikskolan och körde ett "bonusvarv" även med den. Det gjordes med den setupen som TT varv 1 linjekit.

Det blåste galet mycket runt Fysingen igår, stark nordostlig vilket ger grym motvind / sida på hela den öppna första 2/ 3 delen och sen medvind hem mot Vikskolan men denna del är lite mer skyddad och kuperad så klart sämsta vind för bansträckningen vilket förstås tog ner farten en del.

Första varvet TT med linjekit kändes det som jag stod still långa stunder i mot / kantvind. Hade ju bestämt att hålla kraften på 270 w vilket inte var helt lätt mentalt i motvinden och varje varv kom jag in lite för högt i snittkraft runt 285 w och fick mer cruisa hem i medvinden för att få ner den till 270 vid mållinjen. Men det gav samma kraftmönster och därför troligen ganska jämförbara resultat. Varv 1 hade jag svårt att cykla TT med linjehjälmen, svårt att se under kanten i min TT ställning så huvudet gick säkert upp lite högre pga det här. En av landets starkaste cyklister Hannes Bergström Frisk som jag brukar bolla träning / utrustning med kom också förbi och körde ett par varv med sin TT cykel samtidigt.

Summerat blev resultaten för de 4 varven så här:

Varv 1 TT Trek Speedconcept linjekit 40,3 kmh
Varv 2 (bonusvarv Madone racer linjekit)  38.7 kmh
Varv 3 TT med TT kit ex dräkt 42.1 kmh
Varv 4 TT med TT kit inkl TT dräkt 42.4 kmh

Galet många bra tips i tävlingen det var 2 st som bara var 0,4 kmh totalt ifrån och ytterligare 3 på 0,6 kmh. Mina egna slutsatser av testet. Går det att köpa sig väsentligt snabbare? Svar ja tveklöst. Det går att cykla fort på enkel / standard utrustning men du kan cykla säkert upp till 2 kmh fortare på "det bästa / snabbaste". Har du en "vanlig" racer kommer en aeroram, högprofilhjul och aerohjälm och tighta kläder göra dig väsentligt snabbare. Katten på råtta råttan på repet. Nästa steg en TT cykel och efter det utrusta den med dischjul, de snabbaste däcken jobba på din kroppsposition köp en snabb TT dräkt och hjälm osv. Theres is always a next level..

Mina specifika reflektioner är att jag trodde nog det skulle vara något större skillnad på Madone vs TT cykel. Nu var det 38.7 vs 40,3 1,6 kmh i skillnad notera att det bara är ramen på cykel och sittställning som skiljde i testet (dessutom med klart lägre ansträngingsgrad på Madonen 5 pulsslag lägre svårt att jämför watt exakt med olika mätare på resp cykel). Den stora fartskillnaden kommer med byte av bakhjul till disc byte till TT hjälm + skoskydd då höjs farten hela 1,8 kmh vs än mer trad typ tritatlon uppsättning med 50 mm hjul fram bak. Den skillnaden hade nog blivit än större om jag kunnat köra Zipp 808 fram med Vittoria Corsa Speed men det blåste satan så mycket så vågade inte det. Jag hade nog också trott att TT dräkten som jag bytte till sista varvet som enda ändring från varv 3 skulle ge lite mer. Iofs så är våra linjedress tight och troligen hyggligt bra aerodynamisk och 0,3 kmh kanske inte låter så mycket men det blir ändå 13 sekunder på bara 19 km och flera minuter på en full IM distans.

Vad ska du sikta på då om du vill bli snabbare och vill gradera upp? Ja högprofil hjul kommer högt i min bok, sedan aerohjälm lvg eller TT om du kör det förstås en tight aerodress hjälper helt klart. En billig uppgradering är skoskydd som även gör sitt. Sittposition är troligen det viktigaste av allt både på racer och TT och kostar ju inga pengar heller. Kör du tempo är Dischjul givet (sorry plånboken:-) valet av däck är viktigt också samt en bra TT dräkt. Själva cykelramen däremot tror jag personligen inte är lika viktig relativt sett som tillverkarna ibland vill få oss att tro, men självklart inverkar den.

Jag ska göra något mer fälttest så småningom med kanske några andra kompletterande vinklar. Men sammantaget är min slutsats helt klar. Ja du kan köpa dig mycket snabbare, men ska du bli riktigt snabb så måste man träna en del också.. det här gav ju förutom en del indikationer och svar även en bra genomkörare med 8 mil på rätt bra effekt.

Kör hårt! Det tänker jag göra på söndag med en full IM cykelsträcka 18 mil på sista helgen i TT Series By Cellexir Endurance & Aktivitus det blir en riktig höjdare:-) Kom och var med vetja 18 mil det klarar du lätt. På tal om lätt? Rasmus Svenningsson proffstriatlet och alldeles oförskämt stark ska förena 18 mila cyklingen i helgen med lite simning och löpning också. Han tänkte börja med 3800 m simning i Fysingen sedan rassla av en cykelsplit på 18 mil och slutligen runda av med en 6x7 km löprunda runt Vikskolan för en full Ironman på träning. Jag vet inte vad ni tycker är hårt men.. i skenet av det skäms man ju nästan för att bara cykla 18 mil. Theres is always a next level som sagt:-)

Varv 1-4
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1SlBR1grh1Qefnw_QGYKEpiqZ-sYBoJaEhttps://drive.google.com/uc?export=view&id=1Z5SsH3G4TVK-71QylypLzc1mJc9_FTrthttps://drive.google.com/uc?export=view&id=1gSFIVFvUuZ_JRYthXLD-3p4JNY4iM0nT
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1QT8iwGfMQ2I8H6Oc-0K-LZ-cZkQ_F8L8

Madone varv 2
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1PE524cyMMgcTbl4csBBVfEFHQkHeUkx-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar