onsdag 30 april 2014

92 mil och pers på Piggen & Sa Calobra

En cykeldag kvar på årets Mallorcaresa. Ännu en fantastisk fin och solig dag. Bara kanonväder hela veckan förutom fredag lunch när vi kom då det spöregnade i 3 timmar. 92 mil har vi hunnit med på 6 dagar. Idag en recoverytur med finåkning i lågpuls från Alcudia mot.Sa Pobla vidare några mil sen en 5 km klättring till Valldemossa och den fantastiska kustvägen till Deia för en tre rätters långlunch i solen. 
Bästa lunchen på hela veckan som födeledagsbarnet Kenneth generöst bjöd hela gänget på.

Vägen mellan Deia och Valldemossa är så fin så vi tog den i sakta mak uppför och tillbaka också Deia- Valldemossa
Mätta och belåtna sunshineriders
Tillbaka i Valldemossa

Igår var det desto tuffare med 16.5 mil och maxkörningar efter varandra på både Puig Major och Sa Calobra. Utöver det också Sollerbacken, men den tog jag i lugnare tempo. På Piggen däremot flat out från start, natrurligtvis lite för hårt första kvarten och jäkla vad jag fick kämpa mot demonerna. Ville verkligen sätta ett pers och slå 44 som jag gjorde både 2012 och förra året. Kom helt slut upp på 41.56 och var hur nöjd som helst. 
Trött och nöjd på Piggens topp

Pustade ut några minuter sen åkte Thomas E och jag ned till kiosken, tog en baguette, kaffe & cola (börjar känna igen den cykeldieten) och cyklade sen först upp de 2 km innan nedfarten på Sa Calobras 1 mil serpentiner tog vid. Det blev bara vi två som tyckte det lät som en bra ide att ta Sa Calobra direkt efter Piggen.
På väg ner mot lidandet och starten på den knappa milen uppför Sa Calobra

Tänkte jag skulle kägga mig runt 150 puls och inte ta ut 100% en gång till direkt efter Piggen och det höll bra i 10 minuter sen kom förstås tävlingsdjävulen och tidsjägare fram i mig. Fan det här kan ju bli ett bra pers till, bit ihop och kom igen nu. Det gick på vilja sista kvarten med konstant maxpuls och gud va brant det är sista biten. Slog av lite efter man passerat valvet med ett prydligt pers. Strava segmentet är 9,3 km med 6,8% snittlut. Topp 100 för en 47 åring där känns ju helkul. Inte minst som bonus efter Puggen.

Imorgon är det finaldag och det lutar åt att jag åker en tävling som går från Muro 95 km i en 3 mils varvbana. Ingen annan i klungan ska köra men jag är lite sugen, även om jag känner av ett knä och förstås är allmänt sliten efter nära 100 mil och hårda berg. Får se hur det känns tidigt i morgon bitti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar