onsdag 3 april 2013

Den hårda träningens belöning

Plötsligt händer det. Man får en sån där skön belöning under och inte minst efter ett träningspass efter en tid av halvsegt trampande. Hade en sån tur hem idag från jobbet. Förlängde den nära 3 mil med några varv i Frestabacken bort till Täby Kyrkby och tillbaka. Kunde gå på hårt i 47 min och snittade 147 i puls (superhögt för mig, kommer bara under dödshot över 160). Kör fortfarande CX men farten var racermässig och återhämtning efter backarna kanon. Det är såna här pass som ger belöningen för allt slit man lägger ned. Tänk att man kan bli så glad, nästan lycklig av ett träningspass? Nästan läskigt vad "skadad" man blivit på bara ett par år. Tänk om jag blir Forrest Gump? Run Forrest run!

 Har tränat bra egentligen nu ända sen i november. Men har rätt dåligt med referenspunkter och status för utveckling. Ibland känns det som ett steg framåt och ibland två bakåt. Men känslan är ändå att det går åt rätt håll. Men det är en smal väg att cykla på, att hitta "rätt" trämingsmängd för kontinuerlig utveckling. Inte för mycket, inte för lite, balans mellan återhämtning, utveckling och inte minst motivation och livet i stort. Tror på tesen, träna så lite som möjligt så länge utvecklingen går åt rätt håll. Stannar man på en platå en längre tid eller backar tränar man antingen för mycket eller för lite, vilket av dom inbillar jag mig att man kommer känna själv.

Är nu inne i en vecka av lite hårdare träning inför tävligsdebut nästa helg på Östgötaloppet. Har kört övervägande lågintensivt hela vintern men senaste månaden blandat upp med intervaller och hårdare tempo. Det jag tycker kunde varit bättre och fler är de långa passen >3 timmar vilka jag bara gjort några stycken (för tråkigt inne, för kallt ute), samt de superhårda fartpassen vilket i stort saknas helt förutom några trainerpass. Men sammantaget klart nöjd med träningshalvåret. Brukar aldrig vara sjuk men i år har haft två st 1-2 dagarsförkylningar plus en magsjuka. Håll koll på sjukdagar, blir det många är ofta något fel, för hög stress på kroppen med för hård träning ofta, eller risiga kost och sömnvanor. Slut på sånt nu hopps jag.

Imorgon tar jag en halvdag jobb och halvdag träning. Morgonplan är ett sista trainerpass med Alpe D Huez i "vinterstudion" som genrep för bergen på Mallorcaresan om dryga två veckor. Sen monteras racern ur trainern för utepremiär på em med CK 08 klubbkompisen Thomas W som likt mig ska ge sig på Östgötaloppet nästa söndag. Gissar att vi kommer jaga oss bra trötta imorgon.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar