Njuter av champagne och en lyckokänsla av ett bra resultat idag och kanske framförallt, bara hålla mig på hjulen hela vägen i dagens Östgötalopp i elitklass. Det smällde ganska ofta runt omkring mig och i spurten vet jag inte hur jag höll mig på hjulen, men oerhört nöjd över att göra det med Mallorca som väntar på lördag.
Loppet då? Jo det gick bättre o bättre, trångt och hetsigt med alla igångdrag i all tvära kurvor. Så i det stora fältet ca 100 pers höll jag mig bland de längst bak de första 6 milen. Hade inga problem att åka med men däremot så kändes det inget vidare i kropp o ben. Men sen när varvbanan som vi körde 10 varv (ca 6 km) började det kännas bättre o bättre. Beslutade att försöka ta mig fram på den trånga banan när det var 4-5 varv kvar och hitta bättre position till spurten som jag misstänkte skulle komma. Inga utbrytningar kom iväg utom en rätt tidigt som vi kom ifatt med nåt varv kvar.
Till sista varvet kom jag fram kanonbra och var topp 10 på hypersnabba rakan strax innan sista svängen upp till spurten och sista 300 meter. Men då kom ett tåg på utsidan och ett 15 tal kom förbi. Sen när det blev hett och dags för att gå ned i bocken och stångas då smällde det både framför, till höger o vänster i otäcka vurpor, jäkligt otäckt. Lyckades kryssa emelllan men tappade lite tryck. Hittade precis resultat kom tydligen på 21 plats vilket om jag förstått rätt innebär poäng har för mig att de 22 första fick poäng i Swecup. Kul!
Sammantaget supernöjd med 1. Att jag inte vurpade 2 att det gick så pass bra. Kanske låter lite löjligt, vurpor är ju en del av cykel eller? Jo förvisso, men jag vet inte om det är för att jag är rätt ny på det här och inte vant mig än. Andra säsongen jag tävlar och har ju bara cyklat i dryga 3 år. Eller också kommer insikten om faran med åldern. Hur som helst av de 10 talet lopp jag kört varav Östgötaloppet två gånger (min första riktiga tävling i Senior förra året). Så är det det särklass läskigaste, hela tiden fingrarna på bromsarna, trångt o hetsigt och full koncentration bara på att hålla sig upprätt. Tveksam att köra det mer. Smällde flera gånger förra året också. Däremot vansinnigt taggad på att tävla mer. Fick inte ut max idag, vilket jag iofs gissar jag delar med flera. Men jag känner att jag kan utvecklas mer och inte är mil från dom snabba killarna så all motivation finns till att ta ett kliv till.
Data från Ibike idag: 118 km tid 2.54 Snittfart 40.6 max 61 watt snitt 215 max 1302 i början av spurten,, kadenssnitt 85, pulssnitt 139 max 166 (spurten). 732 höjdmeter. Loppet gick fortare på slutet bifogar en bild från min parallella Garmin Edge som visar snittfart kring 43 sista 2 milen. Sammanfattat pulsen och total ansträngning är alldeles för låg, ändå hade jag haft svårt att göra mycket mer pga trängsel. Samtidigt kände jag inte alls kapacitet att å i spets och ta vind på nosen i det här gänget. Men det hade väl varit lite väl mycket att be om.
Nya tag. På lördag åker vi ett kanonäng om 11 trevliga grabbar till Mallorca. Redan på öndag råkar det vara en stor tävling om 10 mil med klättring uppför Puig Major och Soller. Förra året vann Eric Zabel:-). Skål!
Grym debut ändå i Elit-klassen, i ett mindre hetsigt, smal och alvfarligt lopp hade du förmodligen fått ut din fulla potential. Men efter vad jag såg och hörde ska du vara rätt glad att du tog dig runt hela skiten. Rätt otäcka krascher idag! Även om det är en del av cykling så är väl risken större på det här loppet, smala vägar, första loppet på säsongen osv... Men nu vidare, ha det gott på Mallis.
SvaraRaderaTack Swyzak exakt rätt sammanfattat. Happy to stay on wheels. Hur gick det för dig?
RaderaJodå, man har lite och lära. Har nog motor för bättre, men klungteknik och kurvtagningar lämnar en hel del att jobba på, men det känns skönt att ha gjort debuten. Skrev ned en rad eller tio om det på bloggen.
Radera