torsdag 22 augusti 2013

RR Smack Lohärad Linje 55 km

Igår var det säsongens sista linje Smacklopp runt Lohärad utanför Norrtälje ett varvlopp 3 x 18 km på riktigt smala kurviga och lite kuperade väga i Roslagen. Fin bana om än väl smalt. 61 deltagare i en tight klunga gjorde att jag fick lite läskiga Ötgötalopps vibbar första varvet. Det gick fort i 43 fart och krävdes full koncentration på att hålla hjulen rätt i alla kurvor, trånga passager, möten med bilar etc. Inte min favoritcykling. Hjälpte inte heller till att jag glömt mina cykelglasögon med ljusare linser hemma så jag körde med mörka Prada från bilen. Ingen optimal lösning för en allt mer åldersynt medelålders man. Jag brukar ha hygglig koll på mätarna, puls, fart etc men igår kväll var det inte att tänka på, fanns inte ljus nog för det i kvällningen och dom glasögon. Och lika bra det för fullt fokus behövdes framåt med blicken. Efter en stund brukar man ju i alla fall komma in i loppen och känna sig lite bekvämare, så även denna gång. Låg rätt långt bak i klungan första varvet för att på varv 2 gå fram en stund för att testa ett ryck. Men det blev inte mycket av det och klungan höll fortsatt hög fart så jag återgick till dagens grundstrategi vilken var att INTE gå i utbrytning utan koncentrera på en kommande spurt och få till den bättre än de senast föregående loppen där jag gått i spets alldeles för tidigt och blivit hajmat sista 5 0 meter.

Därför var det kul att se Thomas W från vår klubb komma iväg i en utbrytning med Zander Uppsala på varv 2. Den höll i kanske en mil eller så sedan gick det ihop i starten på varv 3. Relativt omgående stack Marco också CK08 iväg och fick med sig en UNI åkare, tror det var starke Torbjörn Jansson. De fick en rätt hygglig lucka och jag trodde ett tag det skulle kunna hålla. Men när vi svängde in mot de sista 5 km var de inom klart synhåll, så det lutade åt en stor klungspurt. Eftersom de flesta åkt i klungan och loppet bara är 5,5 mil så fanns det många med mycket kraft kvar och det började kännas lite trångt. Precis när vi nått ifatt Marco går någon på hans hjul och ramlar i hög fart. Tror det var två som gick omkull, tyvärr rätt så illa då en ambulans kom efter målgång. Även när jag åkte hem ca 30 minuter efter målgång satt en av killarna kvar i diket med filt runt sig och två bilar där. Håller tummarna för att det gick relativt ok. För jäkla läskigt och tråkigt det här med alla vurpor jag varit hårsmån från i stort sett var och varannan tävling. Denna gång hände det 2-3 cyklister framför mig och hade turen att precis hinna svänga höger och gå klar. 

Men nu var det dags för spurt, kom in bra med 1 km kvar i bra position kanske runt 8 hjul eller så. Spurtkanonerna precis framför vilket kändes som rätt position. Nu gällde det att "unleash hell" med rätt timing vilket är lättare sagt än gjort i cykelspurter. Några hundra meter innan målgången som är en uppförsspurt (1,7% lutning sista 380 meter) händer en halvincident på vänster sida precis framför mig och jag får en halv sekunds hack och tappar lite momentum. Ser spurtkanonerna Lundberg, Nordström & Lindkvist dra på och hinner inte fram i tid och kommer in 4:a ett halvt hjul efter Peter Lindkvist på 3 plats. Henrik Lundberg vinner med Alexander Nordström 2 a. Det är samma killar i topp i många spurter. Imponerande kört. Jag har samlat på mig ett gäng 3 och 4 platser nu men saknar femettan i spurterna. Hade bra kraft igår men det räckte inte hela vägen. Det är så mycket som måste stämma med timingen, frånvaro av incidenter och positioneringen, hade det varit 100 meter till hade jag kanske haft chans, men hatten av för bättre spurtare.

När jag kollat datan från Ibike ser jag att loppet i sig gick med 42,5 fart snittpuls 145 max 174 snittwatt 236 max 1583 watt. Bilden nedan visar sista 380 meter i blått med högsta 5 sek watt 1479 fart 59,3 vid mållinjen efter 380 meter uppförsspurt med snittfart 54,8 och 923 watt på 26 sekunder. Sammantaget ändå rätt nöjd med dagen, både spurten och siffrorna pekar på utveckling åt rätt håll. Och framförallt en hel säsong så här långt fritt från vurpor, fattar knappt hur det gått till så nära det varit så många gånger.

Nya tag på söndag, då i annan disciplin, jag kör cykeldelen i Stockholm Triathlon 39 km tempo från Stadshuset Norr Mälarstrand Söder Mälarstrand Gamla Stan fram o tillbaka 3 ggr med 6 ggr över Västerbron. Låter som en timme det går att bli andfådd på. Vi har ett starkt lag och siktar på en tid under 2 timmar på olympisk distans.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar