söndag 27 april 2014

165 av 180 på Ironmanbanan med all out Strava klätterattack

Idag körde vi större delen av I M banan på Mallorca. Blåsigt värre men hyggligt soligt. Några droppade av efter 9 mil då vi passerade hotellet i Alcudia. Vi 5 som blev kvar cyklade bort mot Pollenca och Lluc klättringen i sjuk motvind. Lite surt när jag insåg att det blir kraftig motvind i stigningen upp till macken innan vi skulle vända hemåt igen. Men kände ändå att benen var med bra och ställde in mig på att satsa på att göra bästa möjliga tid efter förutsättningarna och ge allt.

Stannade till precis innan klättringen började, drack och tog en gel. Sen iväg. Sträckan till macken är 13.2 km de första 7,3 upp till Coll de Femenia snittar 5,9 och är bra brant i början för att sen plana ut lite sista 2-3 km. Satte förstås av lite för fort och gick snabbt upp mot 160 i puls, låg sen mellan 153-160 hela vägen upp. Lite förbannad på motvinden men med bra tryck och fart ändå. Speciellt i det flackare och öppnare partiet var det däremot tufft att växla tempo i hårda motvinden. 

Svårt nöjd med den här idag. Till toppen är det en bit.. Serge Pauwels 1 och dagens 3 i Liege Kwiatkowski 4 a. Men de lär inte haft motvind:-)

Kom över toppen och fortsatte det hårdaste jag hade lite nedför och böljande kuperat några km innan slutbacken på 1.6 km innan banan vänder neråt mot Inca vid macken. Spurtade upp 6.1% backen med 23.9 fart för plats 66/4860. Helt slut uppe vid macken för att dricka och pusta ut och vänta in det som var kvar av klungan också.


Svårt nöjd med de dryga 30 min ensam i tuff motvind. Wattmätaren visade bästa 1 min 501 w 5 min 413 w 10 min 388 w 20 min 364 w 30 min 343 w. Hela sträckan upp till macken 13,2 km nedan med 25,1  fart 27,2 justerat till nollvind. 342 w 368 npw. 155 snittpuls max 160.

Prydliga pers och skönt kvitto på att formen är på ATH. Efter fika körde vi 15 km avsteg och genväg hem från I M banan. Konsensus i gruppen rådde om att en öl i solen känns som ett bättre alternativ. Summerade 165 km på 5.25 och ca 31 fart. Det blir 47 mil på 3 dagar. Lite trött nu efter middagen och några glas rött känner jag. 

Vi hann förstås med en sedvanlig fika när vi passerade Petra också efter 6 mil.

Mallorcas cykelguru och entreprenör nr 1 Max Hurzeler hade sin världsmästarcykel från bana i Wien 1987 utställd i Raphabutiken. Den ser faktiskt mer ut att komma från 50 talet än 87. Utvecklingen går framåt.

Hann med lite shopping också i Assos outleten tvärs över gatan. Hitta deras prestige shorts och en skön slappartröja. Imorgon ca 15 mil på agendan. Inga berg så rätt lugnt gissar jag förutom en o annan skyltspurt förstås. Sweet dreams!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar