måndag 7 april 2014

Osannolikt

Vad är oddsen för det här? Fler punkteringar med bil än cykel trots väsentligt fler mil cyklade (för att inte tala om tid per fordon). 3 punkteringar på ett år på en Q7 med jättedäck och 2 på cykel under samma tid? Har kört mindre än 1000 mil senaste året och cyklat ca 1700 mil. Det är statistiskt helt osannolikt, och har sannolikt aldrig hänt, som Tage Danielsson sa om Harrisburg. Men om det osannolika ändå har hänt så hände det idag.

Tog bilen till stan idag. En passande vilodag. Det spöregnade och sen skulle jag hämta min tempocykel på em som fått tillbaka sina runda klingor efter ett experiment med Osymetrics. Känner att bilen drar till vänster på vägen in till stan. Parkerade på Rådmansgatan och ser att vänster fram är i stort sett helt tomt. Hittar en däcksfirma NB Gummi på Birger Jarls G som kan fixa det på snabb dropp in. Han säger att är det tomt så kan däcket gå sönder på den korta vägen dit. Jag chansar och smyger försiktigt dit i 15 km. De får av däcket och jag ser direkt en stor skruv i det. Den trevlige däckkillen inspekterar och säger. Idag är det din turdag. Det är precis på gränsen. Hade du kört typ 100 m till hade det gått sönder och i.o.m 4 hjulsdrift varit tvungen att byta alla fyra däck. Vad hade det kostat sa jag? Ca 18 000 sa han. Vilken tur då sa jag. Vad kostar det nu då? 450 kr sa han och log. I love NB Gummi! Snacka om tur i oturen.

Gud, eller om det är Fru Fortuna verkar tycka att jag ska hålla mig i cykelsadeln..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar