fredag 4 april 2014

Tänk att ett dött ting som en ny cykel kan framkalla så mycket kraft och glädje

Som ett barn på julafton igår när jag hämtade min nya cykel av Patrik och André på DINVELO ute på Ekerö.

De har byggt ihop en supercykel till mig med Eddy Merckx EMX 7  ram 54 storlek i våra klubbfärger samt SRAM Red 22. Ramen utvecklades i samråd med Tom Boonen för Quickstep teamet som körde den 2011. När Boonen testade prototyper under utvecklingen sa han hela tiden "make it more stiff". Och så blev det. Vridstyv till max.Bara ramen kostade över 40 tkr när den såldes. Produktionen lades ned då den blev för dyr att producera i 62 ton HM carbon. Din Velo har köpt upp ett restlager och säljer för bra priser för den som blir sugen. Makalös finish och prestanda på ramen. Ett varumärke och high end produkt som man inte ser överallt på vägarna, passar mig perfekt. Eddy Merckx - The Cannibal den hårdaste av dom hårda och överlägset störste cyklist världen sett med 525 segrar. Här tar han timrekordet i Mexico 1972 med grymma 49,4 km, ett härligt tidsdokument. Det var ju iofs inte direkt någon standardcykel han tog rekordet med. Läs intervjun om det med Ernesto Colnago som byggde cykeln, allt specialgjort till extrema 5,5 kg.

Merckx 5,5 kg rekordhoj inspirerade mig till styrstam negativt vinklad och superlåg position


Intressant är att se bilden här som visar cykel och utväxling, kadens etc på rekordhållare för timmen. Merckx körde 52/14 utväxling och hela 103.9 i kadens. Alla rekordhålla utom Graeme Obree ligger +100 i kadens, kanske något att träna på?

Åter till nutid och min cykel. Till den tar jag 2 av mina befintliga set hjul Xentis Squad 5,8 clincher samt Reynolds 32 tub (1075 gram). Blir perfekt med ett par mer Aero kanttråd och ett par lätta "klättrar" eller tävlingshjul tub. Mina hjul behöver kittas om till SRAM 11 delad kompatibel body vilket dragit ut på tiden. Fick nu låna Patriks egna Novatec R5 tub för att kunna testa och träna i helgen. Stort tack för det. Det kallar jag kondfokus och servicemind. Körde en premiärsväng med klubbträning och ett gäng snabba lagintervaller igår. KÄNDES BRA. Har specat den relativt extremt på några håll. Tidernas smalaste styre 38 cm 3T Team Carbon i jakten på mer aeroposition.
Smalt

Efter 4 mil test igår samt till jobbet idag. Vilken urkraft jag får ned i vägen när man ställer sig upp och trycker till. Fantastisk känsla. Förstås ovant och mycket smalt styre, men det kändes perfekt i bocken och i fartpostion. Skönt också på hoodsen däremot klart sämre "hävarm" och motvikt ståendes i uppförsbackar i och med den så smala bredden. Kan också tänka mig att spurtkraften kan bli lite sämre, pros and cons som med det mesta.

Överröret är 145 mm, redan det lågt mot min Roubaix med 165 mm. Tog i ännu lite mer för aggresivare låg fartställning med en negativt vinklad längre styrstam 120 mm med hela -17%.
Cykeltokiga kollegan Micke provsitter bredvid sin egen värsting Trek Madone 7.9 Stealth Black Vapor Coat a 5 gram lack. Hans storlek 56 med normalt styre och höjd får min att se ut som en barncykel

Så how low can you go? ja det blir spännande att testa om jag klarar av den här ställningen. Första intrycket kändes bra men ordentligt test imorgon bitti med 14 milare Contiträning planerad i vårsolen. Ny sadel blev det också en Prologo CPC Nago Nack. En high tech sadel med extremt grepp via polymer inserts på sitsen. Känns också kanon och riktigt snygg var den också. Rundar av med ett par nya Dura Ace pedaler och nu är min drömcykel klar. Eller som min fru sa. Jag ser ingen skillnad mot den förra men den är säkert bra..

Prologo CPC Nago Nack på en integrerad sadelstolpe
Massiva assymetric chainstays

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar