måndag 26 maj 2014

Höftböjare ur funktion, lagad, laserbehandling och nytt KOM

Har haft ont i vänsterknät sedan mycket cykling på Mallorca för några veckor sen. På hempendlingen idag från stan fick jag en undersökning och behandling av en bra och mycket trevlig kiropraktor jag använde för några år sen, Thomas Östling.

Thomas började med att kolla om min höftböjare var i funktion (tydligen bland det vanligaste orsakerna till att skador och felbelastningar uppstår). Han kollar genom att trycka ner mitt ben som jag håller upp i luften ca 30-40 grader liggandes på rygg. Jag ska hålla emot och låsa benet. Gick inte alls. Höftböjaren är helt ur spel. Där har du orsaken. Du blir svag och i obalans och felbelastar sa Thomas. Va bra sa jag tyckte jag har varit lite klen på sista tiden:-) hur fixar vi det här? Inga problem. Jag nollställer höftböjaren nu direkt så får du full funktion. Sen tar vi laserbehandling några gånger på knät sen är du fabriksny igen.


Thomas tryckte lite på magen rätt långt ner mot ljumskarna på båda sidor, bad mig sitta halvt och tog ett livtag och sa, nu kommer det knaka lite, slappna av. det knäckte till lite i några ryggkotor eller vad det kan ha varit. Sen testade han igen. Nu var båda benen fasta som i ett skruvstäd. Han hade inte en chans att trycka ner dom. Märklig känsla, minst sagt. Efter 20 min laserbehandling på knät och lite andra tryck kring knät var det klart. Härlig känsla när jag ställde mig upp, lätt i benen och på något sätt rakare och stoltare i grundhållningen. Ja det är så det blir sa Thomas. Cyklade hem glad (trots snabbt väderomslag och bara 13 grader med kall nordan) med en lätt känsla i kroppen. Speciellt upptrampet kändes kanon. Tog en 15 k extra sväng min vanliga teststräcka Vattentornet- Täby Kyrkby och tillbaka. Tryckte på nära max i medvinden hem och fick ett nytt prydligt KOM på Frestavägen tillbaka. Plus näst snabbaste tid någonsin av alla hundratals gånger jag kört backen. Bara KOM tiden satt med tempocykel snabbare.  Strava

Peppad och glad berättade jag för Kajsa hemma om den revolutionerande behandlingen. Så testade jag på Kajsa och hon höll emot bra. Hon testade på mig igen och nu kunde jag inte hålla emot längre :-( Märkligt, verkar ha gått ur funktion igen. Tur att jag ska på ny laserbehandling hos Thomas imorgon bitti. Då får han laga mig igen och lista ut varför det inte "sitter kvar".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar