fredag 11 september 2015

Bra MAF test inför Velothon med Budcompaniett

Fångade en fantastisk indiansommardag igår med en extratur på 55 km efter hempendlingen. Gjorde ett MAF test på sträckan Fysingen runt med ett bra besked 19 km a 39,3 fart med 141 i jämn puls. MAF betyder Maximum Aerobic Function och visar din aerobiska form, vilken fart, sträcka eller kraft du utvecklar under ca 30 min på en jämn pulsnivå enligt formeln 180 - ålder. Lägg till 5 pulsslag om du har haft kontinuerligt bra utveckling utan sjukdomar under flera år. Dra bort 5 slag om motsatsen gäller. Jag får enligt formeln 137 i MAF puls så testet igår gick några pulsslag över men är nivå med hur jag gjort testen de senaste 3 åren så en bra jämförelse. Jag brukar göra de här testerna en 5-6 ggr per år och tycker de ger en mycket bra vägledning på utveckling. Gårdagens test är det bästa jag gjort någon gång både i fart och kraft, så det känns kanon inför söndagens Velothon 165 km som vi kör 8 st CK 08 i tröjor från vår sponsor Budcompaniett. Ser fram mot loppet att få cykla på avstängda gator i stan med start och mål på gärdet och vi hoppas kunna ge Budcompaniett en bra exponering långt fram i klungan under loppet.


Vill du läsa mer om hur man tränar med MAF metoden och lite om mina tankar om träning läs gärna mitt gamla inlägg Konsten att träna rätt  jag skrev för några år sedan men fortfarande håller mig till i stora drag.

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar