torsdag 4 februari 2016

Bra Åstrand och MAF test

Haft en bra energinivå senaste veckan och känt mig klart piggare än på länge. Om det beror på att höftskadan börjar läka bättre eller den nästan helvita månad  jag snart haft vet jag inte? Det kan också vara effekten av ett magic naturläkemedel  jag testar sedan en vecka. Kanske en kombination av allt ovan men en helskön känsla att känna sig skarp och klar i huvudet är det i alla fall. Har även tränat på efter bästa förmåga i flera månader nu  och känner att min aeobiska form är på bra väg mot nivåer innan olyckan i höstas.

Gjorde ett par tester igår på Monarken för att checka aerobisk form. Först ett Åstrand test via appen Fitness Test. Ett enkelt och bra test jag då och då tar i början av ett pass efter 5-10 min uppvärmning då det blir som en lite förlängs uppvärming och bra statuscheck. Testet körs enligt nedan.
 

Brukar göra testet på 4 kg a 60 kadens och 240 w. Igår kändes det riktigt lätt och pulsen slutade på 124 efter 6 min och gav resultat. 


I närheten av mina högsta värden i samma test även innan skadan vilket förstås är kul och ger ett bra besked om att jag snart är tillbaka. Nu ska jag bara lära mig gå ordentligt igen (går fortfarande som Zeb Macahan) och har ont av gången även om det sakta sakta börjar lätta. Efter Åstrand testet körde jag ett MAF test. Det är också ett test jag gjort frekvent de sista 3-4 åren och är ett utmärkt sätt att testa aerobisk form. Har skrivit om det många gånger och vill du läsa mer om hur det fungerar kan du göra det HÄR i ett inlägg jag skrev för 3 år sedan på bloggen, (herregud vad fort tiden går).

På grund av att tiden sprungit iväg så fort och jag har fyllt 49 så blir min formel 180-49 = 131 +/-5 slag beroende på allmän extra bra eller extra dålig form / utveckling så jag lägger på 5 slag och får då 136 i MAF puls i år. Valde 3,2 kg i motstånd och kadens mellan 87-93 runt 290 w första 10 minuterna, när pulsen gick upp mot 139 fick jag backa ned lite till ca 82-86 kadens och kunde hålla det resterande tid för ett snitt om 274 Monarkwatt över 30 minuter på testet. Det är 20 w från min högsta notering men då hade jag ca 140 i snittpuls nu var den ca 137 så ett bra besked till och inte minst var känslan lätt hela tiden.

Slutade med två styrkeintervaller x 5 minuter stående på maxmotstånd 7 kg och 45 kadens och 315 gick helt ok och tog inte helt slut så jag spurtade sista 30 sekunder på sista för att se hur hög kadens jag kunde nå på 7 kg. Kom upp till 92 kadens och 644 w innan det tog slut. En bit från Försteman om man säger så som står i två minuter och trycker 700 w på när han rostar bröd i Videon ni säkert sett. Men det är klart jag har inte 74 cm omkrets runt låren och gör inte flera set med djuba knäböj på 10 x 200 kg heller. Jag har precis börjat lite försiktigt med rehabknäböj och 40 kg på stången, och det känns som det tar ett tag innan jag kan öka vikterna, men jag är på väg tillbaka..
 



3 kommentarer:

  1. Härligt att allting verkar gå åt rätt håll, det syns definitivt på Kompiskampen! Jag tänkte köpa mina första Sufferfestfilmer och kom att tänka på dig, du har väl en hel del erfarenhet av Sufferfest? Vilka är dina top 4 favoriter?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Johan! Jo det går åt rätt håll men jag är inte i närheten av så återhämtad som siffrorna i Kompiskampen antyder (hade en bra dag:-). Två steg fram och ett bak nu länge, men det släpper snart hoppas jag. Ja jag harkört mycket Sufferfest dock inget i år så jag har nästan glömt bort vad passen heter. Men alla de 3-4 senaste de gjort är´mycket välgjorda med både bra pass, foto och musik, There is no Try t ex. Kör hårt!

      Radera