onsdag 18 januari 2017

På väg mot att bli fullt återställd

Jag kan knappt fatta vad som håller på att hända. Jag har haft svår värk sedan jag bröt höften i september 2015. I 15 månader har jag gått som Zeb Macahan, med nervvärk i högerbenet varje dag. Ju mer månaderna gick och ingen bättring i syne hade jag börjat tro att det här var för livet och jag hade nästan börjat förlika mig med att aldrig kunna springa igen, eller stå på ett ben när man klär på sig byxor eller skor. Jag kunde ju i alla fall cykla, nästan som innan olyckan och det kunde ju varit värre. Se bara på Laika..

Men sen i höstas efter samtal och lite påtryckning mot läkaren som opererade in ett ganska massivt implantat i höften kom vi överens om att plocka ut titanet och stålet i höften för ev. bättring. Operationen gjordes för en vecka sedan. Lite spänd nervositet förstås men såg ändå fram mot den med förhoppning. Operationen gick bra och jag fick komma hem redan dagen efter. Doktorn sa att det är ett ganska stort ingrepp och mycket som ska läka ihop och jag får räkna med en 4-5 veckor med en eller två kryckor. En 9 cm lång tjock stav skulle dras ur lårbenet och lämnar ett stort hålrum efter sig vilket tar ca 3 månader att självläka med ny benvävnad osv.

På banan:-) igen med titanplatta och skruvar större än en banan ute ur kroppen och nu ca 250 gram lättare:-)
Inne i kroppen

Kände redan dagen operation en positiv känsla. En del värk förstås men ändå en förnimmelse att det onda kanske var borta snart? Sedan har det snabbt blivit bättre varje dag nu och redan efter tre dagar la jag i helgen bort kryckorna. Idag går jag bättre än innan operationen. Jag kan stå på ett ben igen och nervvärken är borta. Det är helt otroligt. Jag är så fantastiskt glad för den här känslan och jag tror jag kommer bli fullt återställd igen långt fortare än vad doktorn sa och även själv optimistiskt hade hoppas på. Igår tränade jag först "nybörjaryoga" 30 min, alltså jag är ju löjligt dålig och stel, men det ska bli bättre. Sedan satte jag mig på Monarken en knapp timme och trampade försiktigt. Hade beställt lite nya konsertskivor på blue ray och DVD och hittade bl.a en gammal favorit och klassiker Dire Straits Alchemy live från 83 på Hammersmith Odeon London. Wow vad bra de var back in the days. Sultans of Swing, Tunnel of Love, Going Home Theme from Local Hero med flera. 

Cyklade försiktigt men kände tydligt efer en kvart att tusan det här fungerar ju riktigt bra med en euforisk känsla i takt med Mark Knopflers gitarrsolo i Sultans of Swing. 

Mark Knopfler prime time 83 i röd kostym och vitt "tennishårband".

Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.

6 kommentarer:

  1. Makalöst Jonas. Magiskt att få tillbaka den smärtlösa känslan!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack David! Ja verkligen fantastiskt skönt:-)

      Radera
  2. Gå nu för guds skull inte på för hårt innan du har läkt ihop, men härligt att höra att du snart är på banan igen!

    SvaraRadera