fredag 27 januari 2017

Vilka performance enhancers fungerar för konditionsidrott?

Ja förutom då läppbalsam tänker jag..Häromdagen läste jag en tråd om BCAA (branched chain amino acids, leucin, isoleucin och valine) i forumet Vi som älskar landsvägscykling på facebook. Frågan var gör det någon nytta för cyklister? Svaren var förstås många och föga förvånande i alla varianter från funkar suveränt till funkar absolut inte. Vi är många som är intresserade av prestation, att utvecklas att kunna cykla snabbare. Vi är många som bryr oss om vad vi äter för att kunna prestera bättre och vi är många som kanske ibland har funderat på vad tillskott ytterligare kan bidra med utöver en välbalanserad kost med mycket grönsaker som de flesta verkar rimligt överens om är en bra start.

Så utöver en bra kost, en snabb cykel, (eller helst flera:-) och en sjuhelsikes träningsvilja och ambition finns det ytterligare vinster i konditionsidrott och prestation genom intag av tillskott? Om så vilka då?

På den här frågan finns förstås inget enskilt rätt och sant svar. Precis som i tråden på fb, det beror på vem man frågar. Det finns många experter, en del riktiga och något fler självutnämnda. Det går lätt att hitta argument för att både tro på performance enhancers samt att avfärda dem som tomma marknadsföringslöften. Världen är full av både believers och non believers och självklart alla där mittemellan. Själv tillhör jag gruppen believers som tror att det finns en relevant prestationsvinst genom intag av vissa tillskott när jag tävlar eller på enstaka hårda träningspass. Jag baserar mitt troende på praktiskt testande och en hel del läsning om olika substanser. 8 av 10 träningar använder jag inga och dricker mest vatten, men på tävlingar tar jag ofta en PWO preworkout cocktail. De substanser jag tar för ökad fysisk prestation har alla ett hyggligt väldokumenterat forskningsstöd.

Inför tävlingar ca 40 min innan brukar jag ta en PWO från Fairing som innehåller Kreatin, aminosyrorna Beta Alanin, Acetyl L Karntin och L Tyrosin plus Magnesium.
 

En skopa typ 15 gram med ca 2.5 dl vatten och helt ok smak. Jag inbillar mig starkt att det här gör klar skillnad för min prestation på hårda lopp t ex förmågan att tåla mycket mjölksyra och kanske även att den kommer senare. Även mentalt finns forskningsstöd för bättre tålighet och mental skärpa. 

Utöver det brukar jag lägga till en koffeintablett ibland om jag inte redan är fullproppad med kaffe (vad gäller koffein så är väl även t om skeptikerna överbevisade idag om att en positiv effekt finns) innan loppet samt ytterligare en aminosyra L Cittruline i malate pulverform. L Cittruline höjer kroppens Arginine nivåer bättre än tillskott av det mer vanliga Arginin självt. Det höjer också nitratnivåer likt rödbetsjuice som ni säkert också känner till som prestationshöjare. Mer om L Cittruline här från den bra sidan Mysportscience.com från studie som refereras till där så hjälper Citrulline till att öka effekten ganska kraftigt i en kort enminuts maxspurt. Brukar blanda i ca 5 gram i den andra mixen. Rätt gott är det också.



Är tävlingarna längre än en timme har jag ofta Vitargo Professional i flaskorna som sportdryck. Använder även Vitargo ibland på längre träningar. Förutom ett bra energitillskott utan socker så innehåller den både koffein och BCAA. Jag upplever klar positiv effekt av Vitargo Professional, inte supergott men helt ok och inte den där söta sliskiga sockersmaken som många sportdrycker har, plus själva grundfördeln med Vitargo kolhydratens tätare molekyluppsättning och lägre osmolalitet och snabbare tranport av energi ut i blodomloppet.
 
Ja ovan är min mix av performance enhancers. Har förstås provat både rödbetor och bikarbonat också med blandade resultat.. http://jblifecycling.blogspot.se/2014/12/akta-er-for-bikarbonat.html
 
Om jag ska försöka att sammanfatta någon form av ranking kring vad "marknaden" forskare / idrottare anser fungerar utöver förstås ren energi sportdryck/ gel så kanske något som följer i rangordning:
 
1. Koffein
2. Kreatin
3. Beta Alanin
4. Nitrathöjande Rödbetsjuice & L Citrulline
5 Bikarbonat
6. EAA ( 8 essentiella amino syror) eller BCAA (3 av dessa 8) https://core4nutrition.com/blog/bcaa-vs-eaa-which-one-better-take
 
Var och en är salig på sin tro och det går kanske lika bra med selleri som Åke Cato sa:-) Jag har ju som en del av er vet intresserat mig lite mer för såna här frågor som att må bättre. Prestera bättre. Längre. Så mycket att det nu ledit fram till starten av en ny affärsverksamhet. Vi lanserar nu om 4-6 veckor CELLEXIR som är ett kosttillskott för dina celler som innehåller en mix framtagen av vår partner Dr Marcus Gitterle - Gitterle Amazon med hans top pick med naturliga högpotenta tillskott som både stärker din energinivå, mental skärpa och stärker dina mitokondrier (cellernas kraftverk) och kan fördröja åldrande processer i kroppen. Jag har tagit dessa tillskott nu i två års tid med mycket goda resultat, och ni som känner mig vet att jag blivit rätt hårt testat under dessa år. Mer om CELLEXIR kan du läsa här: http://jblifecycling.blogspot.se/2017/01/carnitin-en-av-byggstenarna-i-cellexir.html
 
På siten www.cellexir.se kan du registrera dig för mer förhandsinformation. Välkommen!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar