söndag 11 juni 2017

VR genrep 162 blåsiga km solo

Missade vårt lags stora VR genrep igår pga släktkalas. Ca 20 ur vår 36 man starka grupp STHLM SUB 7 körde  21 snabba mil med +42 fart så det känns mycket lovande inför lördag.

Jag tog mitt genrep idag istället. Solo. Hårt jämnt tempo hela vägen. Vår vanliga runda Väsby - Almunge - Hallstavik - Edsbro - Rimbo - Vallentuna - Väsby.

Med och sida med upp till Hallstavik de första 8 milen som nåddes med 40.6 snitt och bra känsla. Nu är det bara 8 väldigt blåsiga motvindsmil kvar, piece of cake? Nej inte riktigt..

Fick bita i bra hårt för att inte tappa all fart ofta på vägen hem. Tittade på mätaren och kunde inte begripa hur det kan stå 34 kmh när jag trycker på så hårt jag kan utan att riskera att vägga. Gott humör och bra kropp i alla fall. Stannade till i Edsbro på en sunkig pizzeria, fyllde på vatten och åt en macka jag hade med mig och sen iväg mot Rimbo och hem igen.

Ganska slitsamt sista 5 milen i stark motvind, men hade en skön stark känsla i kroppen hela tiden. Applicerade ett litet mindgame på mig själv sista timmen. När vi kör de här vägarna i grupp med VR gänget brukar jag ofta bli relativt sett piggare och starkare mot slutet, efter 3 timmars cykling och framåt. Beslöt mig mentalt för att bli det nu också även solo. Nu kommer min bästa timme, sista timmen och det fungerade. Kunde bra nöjd slå av framme vid Väsby efter 162 km på 4.15 med 38.1 snitt och 143 puls i snitt 82% av maxpuls. Bästa långpass jag gjort solo speciellt i så pass hård vind.


Ikväll har jag haft besök av Peter Hugod och Micke Hanell som gjort ett svettest med en rejält avancerad utrustning. Hitech värre och svaret visar hur mycket natrium jag svettas ut i relation till svettvolym. En väsentlig information för att veta hur mycket elektrolyter och salter jag bör inta innan och under lopp och träning. Mer om resultatet kommer senare.

Micke Hanell sätter upp testkitet med elektroder som provocerar fram svettdroppar (kändes inget) och Peter sätter på en nyvaxad kedja på Merckxen, snacka om att bli taken care of.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar