fredag 30 juni 2017

VSM Tempo i ett soligt Örnsköldsvik

Om några timmar ska jag cykla VSM Tempo i strålande sol. Underbart med fint väder, tack för det. Blåser kanske lite mycket men man kan inte få allt, eller kan man det? Ibland undrar man nästan.

Skrev häromdagen om ett dilemma med vilka hjul jag skulle välja till lördagens tuffa linjebana. Smala superlätta klättrarhjul eller tyngre aerohjul. Hur jag än funderade så skulle valet kännas lite som en kompromiss men så var jag hemma hos Peter Hugod i onsdags för att få den sista hitech kittningen till cyklarna med keramiska SLF pulleys (trissor) till tempocykeln och en värstingskedja från YBN i titanium behandlad med vax och Peters "racepowder" (teflon & molybdendisulfid) smoother than a babys..

Samtidigt som jag kom var min klubbkompis i SCK Thomas Arebo där för en bikefit med Peter. Vi talade lite om pros & cons med respektive hjulset på den banan och lutade väl åt Vision 55 aerohjulen ändå trots ett halvt kilo mer vikt på spurtacceleration (om det blir någon) och i klättringarna. Då sa Thomas låna mina Enve 34 istället. Lätta bara runt 1200 gram och ändå bra aerodynamik och med nya Speacialized Turbo Cotton däck. De snabbaste däcken i test av alla. Jag behöver dem inte i helgen och kul om hjulen får köra SM, se till och vinn nu bara:-)

Ok jag lovar.. Jag kan inte tänka mig en bättre setup för den banan. Lätta accelerationssnabba och med bra aerodynamik. Supertack för det Thomas.

Merckx EMX 7 VSM Edition
Peter monterar SLF trissor på tempocykeln. 18 sekunder snurrade trissan av sig själv:-)


Cyklade in några lätta mil igår kväll i den finaste sommarkvällen i Övik tillsammans med några av Cykloteket killarna som bor på samma hotell. Kändes bra och hippas på en pigg kropp nu på tempoloppet om en stund. 31 stenhårda km på en mycket kuperad bana. Nu kör vi!

2 kommentarer:

  1. Grattis till silvret och jag gissar du vill ha mer i morgon😄💪🏻👍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tomas! Och stort grattis själv till ditt dilver. Imorhon tar vi nya tag.

      Radera