lördag 11 november 2017

10 mil solo CX - Biohack del 4 Testosteron

Idag var det ett härligt cykelväder 5-6 grader t om lite sol om än blöta vägar men väldigt svag vind så klart njutbart cykelväder. Viss skillnad mot för ett år sedan. Det kom ett ett fb minne från ett år sedan när vi hade 80 cm snör här i Landsnora, helt otroligt hade nästan glömt bort det. Idag cyklade jag norrut mot Arlanda och sen ett impulsbeslut mot Knivsta för att sedan åka till Almungevägen och "vanliga" vägen hem. En skön tur lyssnade bl.a på en Colting podd med intervju och samtal med Dr Rhonda Patrick som jag skrivit om här tidigare med hennes smoothierecept . Klart skarp tjej vars budskap jag gillar. Takeoffen var väl inget nytt för mig men alltid inspirerande att lyssna på kunniga inom området kost hälsa och träning vilket både Colting och Rhonda är. Färsk mat så lite socker och processad mat som möjligt. Mycket grönsaker och gärna lite korttidsfasta, något som jag också skrivit om i tidigare inlägg. Hon påtalade också vikten av tillräckliga D vitamin nivåer vilket brukar kräva tillskott av 2-5000 iu per dag vinterhalvåret. D Vitamin är mer att likna vid en steroid hormon än en vitamin enligt Rhonda. Jag har skrivit om D vitamin massor med gånger och började ta rejält med extra D vitamin för 5-6 år sedan - Är helt övertygad om att det hjälp mig till en mycket bättre och starkare hälsa. En annan intressant sak var att Dr Patrick berättade om att det finns bra studieunderlag nu som påvisar att konditionsidrottare får klart bättrad uthållighet om de håller sitt matfönster inom 9 timmar eller kortare per dygn. 15-16 timmars fasta per dygn ger klart mer ketoner i blodet, förbättrad fettförbränning jämnare energinivåer och ökad uthållighet. Kör man 16/8 enklare än det låter, hoppa över frukost bara. Kör det ibland och kommer nog öka frekvensen lite till nu.

Det var väldig vackert stundtals idag ute, det verkar vara något med ökad ålder (en fördel med att bli äldre) jag njuter mer och mer av vackra vyer och natur. Bara vara ute och cykla. Körde i MAF fart med 137 i snittpuls (78% av max) och förvånansvärt bra fart 10 mil på 3.12 31.7 kmh snitt med CX dubbdäck och skärmar så formen verkar hålla i sig bra. Lätt och stark känsla i benen hela vägen, ingen dipp och bara vatten i flaskorna. Enda missödet var väl att kedjan hoppade tre gånger. 

Inspirerad av Rhonda Patrick gör jag ett nytt inlägg i min miniserie av biohack och har nu kommit till del 4 Testosteron. Testosteron är en "deal breaker" som skapar väldigt mycket problem och även kostnader i samhället då väldigt många män med en funktion av ökande ålder och dålig livsstil får alldeles för låga nivåer av det manliga könshormonet Testosteron. Ja även många kvinnor skulle må bättre av lite mer testo. Det var nyligen ett program på Vetenskapens Värld om det här. Symptomen är ofta håglöshet, sämre energi och styrka, övervikt och leder ofta till nedstämdhet och t om depressioner. Allt fler argumenterar för att samhället och individer skulle tjäna stort på att tillföra syntetiskt testosteron för de som påvisar stora bristsymptom, något som svensk sjukvård är mycket försiktiga med. Det är en extrem kraft i testosteron. Minns hur ni kände er när ni var i 18-20 års åldern fulla med kraft. Återhämtning på nolltid livslust och energi så det räckte och blev över. Det är också väldigt kontroversiellt. I och med att man blir så mycket starkare med högre testonivåer och återhämtar sig så mycket fortare så blir en naturlig funktion att idrottare som vill ta genväg fuskar och dopar sig med testo, se Lance Armstrong t ex där testo var ett av hans apoteks viktigaste innehåll. Jag skrev ett inlägg om en kompis i gymvärlden som dopar sig med testo för några månader sedan. http://jblifecycling.blogspot.se/2017/09/10-kg-muskler-pa-5-manader-en-historia.htmlMånga reagerade, men det är så här det ser ut på gymmen idag. En journalist från Sveriges Radio ringde mig sen och de skall göra ett program om det här där min kompis kommer medverka anonymt. Blir intressant.

MEN det går att påverka din naturliga testoproduktion högst markant med livsstil, rätt näringsintag och träning också. Normalt testovärde är ca 10-30 nmol/L. Jag gjorde ett blodtest i början av detta året och testade en väldig massa markörer varav testo var en. Jag hade 23 i värde vilket är högt för en 50 åring. Att jag ligger högre än många andra beror troligen på bättre näringsintag och livsstil. Övertygad om att det är en av anledningarna till jag understundom kan cykla ganska fort också. En kompis till mig som är i 60 års åldern låg lågt på 11 i värde för några år sedan och började sedan anamma flera av tipsen i länken här. Han höjde sitt värde till 23 han också på något år så det här är klart värt att ta på allvar. Testa dina nivåer och anamma några av råden här: https://www.anabolicmen.com/how-to-increase-testosterone-levels-naturally/ vad gäller sömn, stress (ja jag vet lätt att säga men oj så viktigt för det mesta att inte stressa troligen en av de allra största livsförkortande effekter som finns med hög stressnivå) och träning. Färsk varierad mat avocado, olivolja, kaffe, nötter, gröna grönsaker, ingefära, ägg, bra kött (gärna gräsbetat) är några näringskällor för ökad testosteronproduktion. Tung styrketräning med mycket basövningar stora muskelgrupper är också bra. Liksom korttidsfasta. https://www.anabolicmen.com/foods-that-boost-testosterone-naturally/

Shilajit är en naturlig mineral med väldigt många positiva effekter. Ayurvedisk läkekonst nr 1 sedan över 2000 år och betyder på Sanskrit "Destroyer of all weakness" och används som "The cure for all". Shilajits effekter för bl.a ökad testosteronnivå kan du läsa här om: https://www.anabolicmen.com/shilajit-testosterone/

Shilajit är en av huvudingredienserna i vårt  eget Cellexir. Allt hänger ihop. Gör man bra grejer för kroppen mår man bättre och cyklar allt fortare även upp över 50 års åldern. 

Toppade en toppendag med en ny rätt som går direkt in på topp 5 i år. Kajsa gjorde en torskrygg med tomatrisotto och basilikasås. Nästan löjligt gott. Kör hårt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar