tisdag 4 juni 2019

Dags för Nationaldagsloppet

På torsdag är det en av årets huvudmål vad gäller cykling för mig. Nationaldagsloppet linje dryga 15 mil på en bana mellan Vallentuna upp till Almunge och Knutby sedan tillbaka för knappa 2 varv på vår klassiska Markimbana 31 km. Formen är god och vägarna är mammas gata i en terräng jag gillar, kuperat men inte toklånga backar (finns ju inga här). Det ska bli supervarmt också upp mot 28 grader. Gillar värme men det är klart kan bli tufft att få i sig tillräckligt med vätska. Förutsättningarna är nära på topp. Ett långt hårt lopp och jag är i bra fysisk form. Det är bara en liten sak.. jag ska tävla mot ungdomarna i elitklass  (på dispens man får inte vara +50 i elitklasss utan).I ett fält bestående av 90 av Sveriges bästa cyklister. Lär bli tufft, men jag har kört mot många av dem förut och är inte orolig för att orka hänga med klungan även om det skulle gå fort. Att placera sig rätt, lägga kraften på rätt ställe och kunna göra ett starkt lopp däremot. Det kan man nästan aldrig ta för givet i ett linjelopp. Det finns så oerhört många variabler att förhålla sig till så det är nästan ingen idé att planera för mycket. Man måste våga gå på intuition och känsla också. En fördel jag och min lagkamrat Stefan Ljungberg har som också är Mastersåkare (H40) men nu klassat om sig till elit är att vi inte har några andra cyklister eller lagmedlemmar annat än oss själva att förhålla oss till. Stefan är i absurt bra form och är på multiyear low 93 kg deffad som en bergsget, ja det är ingen liten kille. Ska bli kul att se vad han kan göra. Vi körde båda loppet även förra året då kom Stefan 6 och jag 13 om jag minns rätt. Vi siktar väl lite högre nu eller hur BIG MAN?


Har också härliga minnen från Nationaldagsloppet från 2017 och hoppas på en repris med "Guds Försyn" http://jblifecycling.blogspot.com/2017/06/nationaldagsloppet-final-sthlm-4-dagars.html

Ur träningsperspektiv är jag bra förberedd. Ja glädjande vid 52 kanske bättre än någon gång tidigare. Senaste veckan har jag noterat rekordsiffror i kraft på Smacktempot Almunge i onsdags med en 3 plats och nu i söndags cyklade jag 8 mil solo med min härliga Trek Madone på 1.58 och en fart av 40.6 i snitt vilket är första gången över 40 på en längre sträcka själv. Gjorde 10 mil förra året out and back på prick 40.0 men i söndags gjorde det betydligt mindre ont med "bara" en snittpuls om 139 (81% av max) och en grymt bra känsla nästan helt utan pulsdrift i 2 timmar på exakt jämn kraft. Uthålligheten och tillräcklig fart och kraft tror jag finns för att göra bra resultat. Det jag däremot saknar helt i år är tävlingstempo och race med ideliga av på av på, attacker och bryggningar. Blir det mycket sånt direkt på start kan det bli tufft. Inte kört något hårt lopp i år och endast en tävling. Men får hoppas på en lite lugnare start och kanske gömma mig i klungan första delen. Lite vila nu fram till racet med bara lätt pendling. Ja sedan en 50 års fest imorgon hos en god vändet kanske inte är optimalt så jag tar nog bilen dit för att inte hamna i fällan..

Strava säger säsongshögsta i form hoppas benen säger det på torsdag också.


Annars har det verkligen varit full fart nu med mycket som händer. CELLEXIR växer så det knakar det är verkligen superkul, inte minst all positiv feedback från nöjda kunder som verkligen upplever skillnad. Förra veckan fick jag också besök av en ny trevlig bekantskap en annan dedikerad masterscyklist från Skövde Stefan Wendt från Skövde. Stefan har startat siten BÄTTRE MED ÅREN och dess fb grupp med nu över 8 000 följare. Inpirerande historier och fakta om att ålderssymptom och välmående i allra högsta grad går att påverka. Ett område som ni vet intresserar mig.. Jag var gäst i Stefans pod och ett avsnitt kommer inom kort. Gär gärna med i hans fb grupp https://www.facebook.com/battremedaren/

Stefan på besök på vårt kontor på Kungsgatan i fredags innan jag cyklade ut till landet 10 mil


På torsdag ska jag försöka visa att benen är Bättre med åren inte bara på träning. Shut up legs!Nu kör vi!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar