lördag 20 juli 2013

I väntan på Alpe D Huez

I väntan på att få cykla den legendariska klättringen kan man ju köpa skorna. Mina nya Mavic Huez som jag precis hämtade på Ica känns bara så snabba. Har hunnit skaffa mig en liten arsenal med helt ok cykelskor men saknat ett par riktiga lättviktare. Det gör jag inte längre. Dom här väger 183 gr styck, tror de är den lättaste skon på marknaden. när jag öppnade paketet och höll i skolådan, trodde jag nästan den var tom, helt galet lätta. Hela skon känns så mycket race att man bara vill ut och köra. Ser fram mot en rejäl testtur imorgon. Inte minst efter 3 dagars cykelfritt när vi varit ett par dagar på Öland. 

Kom hem nu ikväll. Resan hem var behaglig med fru som körde och TDF på Ipaden. Imponerande stark Quintana och kul att han fick en etappvinst plus bergatröjan. Nerresan var betydligt värre. Vi fick punktering strax norr om Norrköping mitt på E4. Riktig rysare att bli stående vid vägkanten, tafatt och hjälplös. Bara tanken på att försöka montera av ett hjul på E4 (vänster bak ut mot vägen 2 dagar efter en dödsolycka på liknande sätt) och sen tömma en fullpackad bil för att leta upp ett reservhjul? Glöm det sa fru och jag snabbt och ringde bärgningsbil. Det gick rätt fort så kom en trevlig östgöte och körde oss på flaket in till Norrköping. Glada igen på väg till däckverkstaden, men sen stannar han och säger att ingen firma verkar ha den i Norrköping tydligen mycket ovanliga dimensionen 265/55/19 till vår Q7. Vad gör vi nu? Köper 4 nya däck i annan storlek för 16 tkr? Ingen tilltalande lösning. Hyr en bil för semestern några dagar medans de kan beställa dit ett däck och sen hämta bilen i Norrköping igen på måndag i bästa fall. Inte heller någon höjdare. Kändes som pest eller kolera. Men så efter en dryg timmes telefonerande för att hitta en lösning så kan Euromaster leta upp ett däck i rätt storlek på ett lager utanför stan. Det tar någon timme till och notan landar på 5400 kr med däck och skälvrisk för bärgning, men när vi åter är på väg känns det som en riktig vinstlott. Det kunde blivit mycket värre. Så här såg det ut från flaket på E4.
Vi kom till slut ner till mamma i Kalmar och fick en god middag innan vidarefärd till Öland. Mamma hade köpt en jättefin cyklist, tungt gedigen i brons med sig hem från en Indien resa nyligen. Den kommer göra sig fint i ett av köksfönstren. Tack mamma.

Vi hade sen en kanondag på Öland i solen. Alla tjejerna var i Borgholm på dagen och jag, morbror och två av hans golfpolare spelade golf på Ekerum som var i bra skick. Årets andra runda. och jättekul. Varvade kanonspel med nattsvart men sammantaget mer än nöjd med 29 poäng 3 birdies och 5 par. 6 tomma hål var ju förstås inte lika kul...Men efter birdie på både 16 o 18 så smakar ju ölen efter rätt gott. På kvällen sen bjöds vi på grillat lamm i olika former, stek, karre och kotlett med egen färskpotatis och massa gott vin. Klassdag helt enkelt.

Idag på hemvägen stannade vi till i solen för lunch på Harrys
 i min uppväxtstad Västervik. Inte varit där på några år nu och flyttade när jag var 24. Men det kommer mycket nostalgi och minnen passerar revy i stan och när man kör förbi skolor och hem. "Strandpromenaden" i V vik


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar