fredag 26 juli 2013

Längre - Hårdare - Snabbare


Ungefär så kan jag sammanfatta senaste träningsveckan. Är på landet och njuter i solen. Hunnit med bra cykling nu fem dagar i rad. 

Längre - kört 48 mil totalt, alla solo. 28 av dom på tempocykeln. Pendlade in till stan igår morse från Smidö Bro för ett möte och några timmars jobb. På hemvägen bytte jag till racern i Sollentuna och fortsatte med sedvanlig omväg via Sälna och Sigtuna de ca 8 milen till landet. Så igår blev det dryga 14 mil. 

Hårdare- kört rätt hårt denna veckan, de flesta milen på hög intensitet inte minst på tempocykeln. Så hårt att vevpartiet och en av armarna tyvärr gått sönder. Har märkt senaste tiden att kedjan "wobblar" lite i sidled och ibland går emot när jag står o trampar eller sätter mer tryck i uppförsbackar. Kände på vevarmen och kedjeringarna igår och märkte att det satt löst och glappade. Cyklade förbi Cykloteket Norrtull på vägen hem och bad dom skruva fast den. Går inte sa han den sitter fast, men armen är sönder i fästet. Fattade inte riktigt men han sa att det är nån alu fästning som gått sönderoch släppt från vevarmens centrum. Tydligen hänt förut på FSA som det gällde. Går det att laga? Nej du får köpa ny sa han. Segt. 

Snabbare - Med högre intensitet kommer ofta högre fart:-) Många snabba mil på tempocykel och en extra rolig milstolpe. I onsdags när det blåste så mycket passade jag på att maxa i stark medvind från Erikssund avfarten bort till E18 vid Bro ca 12 km. Det blev ett KOM som hette duga och 51kmh i snittfart. Jättekul, och skulle gissa det dröjer innan jag gör en snabbare solocykling.

 Igår med racern nådde jag en ny högsta nivå på den. Det var fina förhållanden. Nästan helt vindstilla (första gången i år?) och supervarmt, vilket jag gillar. givet man har vatten. blev inspirerad och körde de första 7 milen i jämn bra fart runt tröskel. Hade tänkt att hålla pulsen under 140 hela tiden, men när jag efter 4 mil hade 37.5 snitt och det kändes bra så ökade jag lite till och gick hårt sista milen. Slog trött (med inget vatten kvar) av efter 7 mil på 1.49 med fina 38.2 i fart och snittpuls 144. Aldrig cyklat så långt så fort själv och oerhört nöjd med det. 2 stora glas saft följt av bad med barnen på bryggan och sen en kall Corona och man var som fabriksny igen.

Nu ska jag gå ned till bryggan och bada lite innan mitt solo minitraingcamp avslutas med lite backintervaller i Bålsta och en 10 vändor uppför Col D Kalmarsundsbacken. Tänkte dagens 29 grader var som gjorda för lite backträning:-) 

Medvetet på gränsen till nedtränad nu men det blir ett par dagar utan träning nu. Kanske inte direkt någon hälsovila i o m en jobbkompis bröllop imorgon i Österhaninge Kyrka och stor fest med övernattning på Häringe Slott. Men cykelmusklerna får i alla fall lite välbehövlig vila. 

Ride hard and safe!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar