torsdag 4 juli 2013

Smackserien Skokloster RR

Igår var det ett kort tufft linjelopp över 5 mil i Smackserien på Skoklosters fina varvbana 3 x 17 km i härlig kvällssol. Stort startfält med många starka cyklister då det även räknades som Upplands DM. Hade rätt stora förhoppningar om ett bra lopp då formen varit kanon senaste tiden. Planen var att åka snålt första varvet för att sen vara med offensivt. Kände direkt på första varvet att det här var en bra dag, bra tryck i ben och när det efter halva första varvet blev ett hundratal meter fram till några gubbar i ett utbrytningsförsök så tog jag beslutet att rycka ifatt och fick lite oplanerat med mig klungan så var fältet samlat igen. Tog det lugnt sen ett tag i mitten och avvaktade. Tyvärr var det precis då en stark trio stack iväg utan att jag ens såg det. Friberg, Zander och Nordström fick en lucka och det var nog fel killar att släppa iväg alltför långt från klungan. Efter varvning andra gången så var det hög tid att börja jaga dom. Vi såg dom ett par tre hundra meter före, farten var fortfarande jämn och hög, dessutom närmade sig motvindspartiet på banan nu. Jag körde hårt från backen i varv 2 och ut på sista varvet var vi några stycken som satte upp jakten. Det slet dock hårt i vinden och efter ett tag var jag själv i jakten på dom tre. Jäklar vad jag kämpade, låg helt solo ett par tre km, nu också i motvind. Hade en "egen" motorcykel som ledde vägen och jag riktigt kände hur han hejade fram mig. Närmade mig och hade inte mer än 150 meter kvar men nu rakt in i motvinden, lite uppför och med en puls sedan 10 min på 99%. Har inte tagit ut mig så här mycket på hela säsongen. Men hur gärna jag än ville ifatt och in på rulle så bara gick det inte längre, väggen var precis runt hörnet så jag fick slå av och försöka återhämta mig innan klungan kom ifatt igen. Lite stukad och delvis uppgiven rullade jag med igen in i sista långa uppförsbacken, tänkte ändå där när jag hunnit hämta andan att jag kunde i alla fall köra om 4 platsen och gick tidigt i backen fram nära spets. David Scrivner min engelske klubbkamrat ville göra en leadout och dra fram spurten för mig, ok då kör vi. Problemet var bara att vi satte fart typ ett par km för tidigt och gjorde en kollektiv leadout för hela klungan istället. Jag insåg naturligtvis det i god tid men "orkade" inte ladda om och slå av utan körde så länge det höll i spets istället. Hade täten in från sista svängen men inte på när kraften att svara när alla spurtade och slog av lite sista 100 m och blev passerad av många och slutade på 18 plats. Calle Friberg tog hem spurten bland de tre utbrytarna som höll undan med till slut 10 sekunder.

Sammantaget en grym "träningstävling", placeringsmässigt en besvikelse, men åkmässigt är jag supernöjd. Ja inte med de taktiska besluten som idag inte gick hem. Men det är ju det som är så roligt med cykeltävlingar. Ibland lyckas det ibland blir det fel. "Life is like a box of chocolate. You never  know what you gonna get". Men extremt nöjd med formkänslan, farten och framförallt effekten. När jag analyserade wattdatan från Ibike så var det nya högsta nivåer. Perioden jag jagade utbrytarna hade jag en 16 minuters period med 372 w snitt och 43.7 i fart, inte undra på att man blev trött..bild nedan.

Högsta 5 min effekt var 444 w vilket ger prick 6 w / k på mina 74 kg. Om de här siffrorna är korrekta? Har jag tagit ett stort steg framåt. Totalt under loppet 286 w snitt NP 368 w max 1450 högsta 5 sek 1192, 10 sek 963. 1 min 572, 20 min 363 w. Imorgon ny dag nya tag. Ride hard and safe!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar