torsdag 21 november 2013

Monark - Start of a love affair?

Mitt andra pass på nyinköpta Monark 828 E och idag kändes det bättre än igår. Kalibrerade in den, stod ett hekto fel eller så och förstår nu också bättre enkelheten och logiken i motstånd etc. 3 kg och 80 kadens ger 240 w. 5 kg x 80 kadens 400 w osv, lysande och perfekt att köra högt och lågkadens med olika motstånd och direkt feedback på puls och ansträngning. Bra stabil kvalitetskänsla också. Dom sägs ju hålla i evighet. Hittade en fläkt också att ställa framför vilket hjälpte en hel del på svettfronten.

Körde mestadels lågpuls mellan 130-140 men kunde inte låta bli att dra upp motståndet några ggr. Tog en minut på 6 kg med 60 kadens, efter det ett par minuter med 5kg x 80 sen 3 minuter 90 x 4 kg. Bra tungt och inte mycket mer att hämta på dom nivåerna, men klart fall framåt mot känslan igår. Störde mig igår på att inte displayen inte kan visa snittvärden för watt / puls löpande eller efter pass. En basic funktion som definitivt borde finnas. När jag letade lite igår kväll hittade jag följande länk från Erik Wickströms blogg som på ett smart och enkelt sätt räknar fram snittwatt Erik Wickström snittwatt på Monark. Man tar enligt formeln kalorier / minuter / 0.07188 så med den matematiken blev totalen idag 900 kalorier 50 min och 250 w snitt. Känns som det kan stämma bra.

Kommer nog bli en hel del labbande i min vinterstudio med Monarken. The start of a love affair?


2 kommentarer:

  1. Du kommer att älska din Monark, kör hårt :)
    Imponerande resultat du har för en 46-åring!

    SvaraRadera
  2. Tack Erik! Och tack för en bra blogg. Lycka till med boken. Nu åker jag tyvärr inte längdåkning. Annars hade jag självklart redan beställt den:-) kör hårt!

    SvaraRadera