Skulle det bli 4 raka punkteringen ikväll? Efter alla debacel, när jag kom hem ikväll tänkte jag nu jäklar ska jag få ordning på det här. Hitta felet och få det att funka. Tog först av det punkterade däcket från igår och punpade upp slangen och lokaliserade hålet. Det satt precis vid ovansidan ventilen på rullsidan i sömmen på slangen, en Conti racelight . Bra då kan vi exkludera fälgband eller annat på sidorna. På med ny likadan slang, varför ska däck vara så svåra att få på av? Har bra ont i fingrarna nu efter alla av och på. Montera dit allt igen, pumpade lite mindre tryckt med 5 bar, upp försiktigt och trampa. Stannade efter 5 min uppvärmning och kände efter. Det höll, skönt. Tänkte köra 10 min i stöten låta det vila någon minut och svalna. Första 10 min gick bra, kanon, det kanske är modellen med lite mindre tryck i slangen. Andra 10 minuters svängen runt 280 w också bra. Jag tror jag har det. Tredje ökade trycket lite till, jäklar vad lätt det känns nu på 320 w efter 5 min. Form på g igen? Nej just det, det är ju så det känns första minuten med pyspunka då lufttrycket minskar, fart och watt upp. Ridå, klev av och gick därifrån, orkar inte ens bli arg på eländet längre.
Fighting spiriten kom tillbaka efter en timme, blir ju spännande att kolla vart det gick hål denna gång? Ja fingertopparna tycker inte det är lika spännande att kränga av och på ett par däck om dagen. Någon cykelmek det blir jag aldrig. Hålet satt på exakt samma sätt igen, i sömmen på slangen mitt på "rullytan". Vad drar jag för slutsats av det? Ingen aning faktiskt, någon ide någon? Det sitter inget i däcket. Och det har ju blivit lika med både trainerdäck samt GP4000 däck. Borde ha med friktion eller värme att göra som nöter ner sömmen. Men hur kan det va så känsligt? Och varför har det fungerat tidigare år? det började i våras med ständiga punkteringar. Kanske är slangarna för tunna eller har haft ett gäng med dåliga sömmar fabrikationsfel, känns långsökt. Prova en tjockare slang kanske? Måste ha 60 mm ventil till däcket men med ventilförlängare kanske? Mysteriet fortsätter.
Tjockare slang skulle jag testa. Samt kanske ett annat hjul så slipper du snurra runt på högprofilarna i trainern :), inte för att det spelar ngn roll, men du sliter ju på lagret på finhjulet i onödan.
SvaraRaderaJa tjockare slang får nog bli nästa test. Funkar inte det tar jag det andra finhjulet tubgrafit vilket blir helt fel egentligen men har inget annat. Ska ändå byta däck till nästa säsong så kan lika gärna kolla om det funkar. Med vänlig hälsning, Jonas
SvaraRaderaDetta låter extremt konstigt som sagt var, har själv kört massa vintrar på trainern med gamla uttjänta lvg däck och vanliga slangar och aldrig haft några problem. Du är helt 110% säker att det inte sitter något liitet stålspån eller liknande i däcket? Med tanke på att hålet sitter på exakt samma ställe verkar det konstigt att värmeutvecklingen skulle bli just där... Jag skulle också försöka med en grov "Biltema/Claes Ohlson" slang om du har för att utesluta att det inte är slangarna som inte pallar värmen.
SvaraRaderaJa det sitter inte i däcken, har ju bytt däck dessutom och haft multipla punkor på båda. Det måste vara värme / friktionsrelaterat. Köpt tjockare slang idag att testa imorgon. Tror och hoppas det är lösningen.
SvaraRadera