torsdag 14 augusti 2014

RR Smacktempo Odensala - Jämngrått

Igår var det det tuffa Odensala tempot en kuperad bana med 230 höjdmeter över 30 km. Loppet hade DM status för Uppland och hade lockat hela 84 startande. Cyklade in först innan jag checkade in och hamnade typ näst sist till start vid 20 tiden. Det hann nästan bli skymning innan alla var i mål. En regnskur innan gjorde incyklingen blöt men det torkade upp till loppet. Lite kall och mycket fuktigt och dimmigt, visiret immade igen mest hela tiden så fick köra med det halvt uppfällt sista 15 km. Annars perfekta förhållanden nära vindstilla så bra förutsättningar fanns för ett snabbt lopp. Och snabbt blev det, men tyvärr inte för mig däremot för vinnaren Staffan Arvidsson som körde på 38.43 med 46,5 kmh snittfart på den tuffa banan, extremt imponerande och en klar seger före Daniel Lundvall också stark tid med 39,25.

Själv då? Nej inget vidare, jag var i och för sig rätt nöjd med vad jag fick ut ur kroppen och lyckades ta ut mig på ett sedvanligt jobbigt sätt. Men det går liksom inte så fort som jag hoppas eller trott längre. Placeringsmässigt mitt sämsta tempolopp i år har abonnerat på 4 platser i 6 av 7 tempolopp i år men det blev ett par sämre med en 6 plats igår på 41.10 och 43,7 fart (43,4 Strava ) resultat SMACK 22 sekunder upp till 3 plats som Gustav Dejert tog. Vi har ju åkt på en sekund när lika på 4 lopp men nu "utklassade" han mig.

Förra året körde jag banan nästa exakt samma tid (4 sekunder långsammare) då hade jag inget Dischjul, bilden från blogheadern är från det loppet. När jag sen fick låna ett dischjul under slutet av förra säsongen märkte jag en klar farthöjning upp till 45 fart och t.o.m lite över. Inför året köpte jag Zipp Disc Super 9 Clincher och trodde ju helt klart på starka resultat och tider på tempo. Framförallt som jag tränat på bra under hela året utan sjukdomar eller skador samt att linjecykel resultat, wattsiffror, klättertider på Mallorca osv tagit ett steg uppåt. Men i tempo är det tvärtom, har blivit lite sämre i år samtidigt som fältet och konkurrensen blivit klart bättre. Det stör mig och jag kan inte sätta fingret på varför jag stagnerat eller t om blivit sämre. Det är som 1-2 kmh bara försvinner någonstans på vägen.

Jämngrå tempocykling ungefär som mitt hår:-)
Nej nya tag. Har nu varit ute och sprungit 4 km kändes redan bättre än första passet i söndags. Följde upp det med ett klubbträningspass med hårda backintervaller vid Vattentornet, Edberg och Falkberget. Kändes överaskande brs trots löpningen innan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar