söndag 31 augusti 2014

Träning fest träning

En helg helt i min smak. Igår körde jag en hård 11 milare solo med racern. Slumpen gjorde att min klubbkamrat David Scrivner gav sig ut samtidigt från Vattentornet Sollentuna så han gjorde sällskap första 3 milen innan han vek av av vid Karby. Jag fortsatte vanliga gamla Norrtäljevägen och vände efter 5.5 mil. Hade bestämt mig för att köra jämt och rätt hårt hela vägen. Lite motvind ut men kändes bra vid vändning med drygt 36 fart. Gick fortare hem med bättre vind, men sista milen hem från Fresta blev vinden sämre och efter nära tre timmar > 300 w blev jag lite halvmosig och det var skönt att nå Vattentornet innan kroppen sa ifrån helt vilket jag tror den gjort om jag kört någon mil till. Det här var första passet över 2 timmar på mycket länge. Märks direkt hur fort man tappar uthålligheten om man inte kör lite längre pass.

Efteråt hade jag tänkt att ta ett 5 km löppass, men det var bara att bordlägga till morgondagen. Var alldeles för trött och osugen på att springa. Istället blev det gatufest redan från 4 på em med alla grannfamiljer hemma. En kul tradition, där vi spärrar av hela gatan, dukar upp långbord, lite lekar och frågesport och en massa god mat grillning och vin. Höll på till långt över midnatt så lite sliten imorse. Men hade bestämt att idag ska det både cyklas och springas, men inte i tokfart. 
Vera kämpar med bakvikt på 5 mannaskidor med fastskruvade skor
Långbord på gatan 

Körde ut för ett 6 mils tempopass med 2 mil uppvärmning 2 mil MAF test och 2 mil lugnare hemcykling innan det var dags för 5 k löpning. MAF testet gick ändå bra 41.7 fart med 139 puls över 2 mil, men löpningen efter, jäklar vad tungt det var i benen. Gav direkt upp fartambitionerna och joggade igenom 5 k med lite bättre känsla på slutet i alla fall. Men det är inte helt lätt att börja springa direkt efter cykling,

Skön helg ändå med toppavslutning, lax med pressad potatis champagnesås och till det förstås mer champagne. Det ska va gott o leva..
10 poäng

Nu i veckan blir det sista Smacktempot och avslutning av serien för i år på onsdag. Sen har jag anmält mig till Anundsloppet i Västerås 14.5 mil linje på söndag. Loppet har både Swecup status och Svealandsmästerskap så gissar att en stor del av svenska eliten är på plats. Klart osäker på hur jag räcker till, men banan borde passa mig rätt bra, platt trekantsvarv på 13 k eller nåt sånt, kan bli utsatt med kantvind om det blåser.

Det här blir mitt sista riktiga lopp i år och kanske sista lopp i elitklass över huvud taget. Lutar åt veteranklass nästa år tror jag. Inte helt bestämt mig än, lite beror på hur det känns och går på söndag. I år har jag bara kört tre lopp i yppersta konkurrens. Två av dom har gått kanon med 6 plats på Arlanda Testtrack och 7 på Falkenloppet vilket glädjande också gav en DM titel i linje då loppet hade parallell DM status. Men i SM blev det platt fall avställd redan andra varvet på Kinnekulle och DNF. Har egentligen lite för lite beslutsunderlag för att veta om jag räcker till i elit. Men kommer hur som helst inte åka land och rike runt för att köra cykeltävlingar men jag väntar lite med det beslutet till säsongen är slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar