onsdag 6 augusti 2014

RR Stockholms Cup FRA Tempo - Den fjärde mannen

Jag skulle ljuga om jag skrev att jag inte trodde på en bra placering och ett starkt lopp på gårdagens Stockholms Cup FRA tempo på linjecykel dryga14 km på Ekerö som samlat mycket cyklister med 65 st i herrklass + damer och juniorer.

Har haft en grym känsla de tre sista passen med ATH nivåer på både fart och watt så allt kände mer eller mindre kanon inför loppet. Tills jag såg bansträckningen och insåg att det här kommer bli svårt jobbigt och kanske även svårt tekniskt med 4 st helomvändningar 180 grader runt koner och på det 6 st 90 graders svängar. En bana inte helt skräddarsydd för en gammal silverpil med vitt hår som trivs bäst på landsväg, i jämnt hårt och gradvis accelererande tempo. Men bara att bita ihop och kriga, ställa in sig på ett 20 tal vidriga minuter och kämpa. Och vidrigt var precis vad det blev, efter en klantstart med på tok för tung växel och bortslängda sekunder innan jag fick upp farten gick jag som så ofta i tempolopp lite för hårt och fick den där extremt osköna känslan i både ben och hela kroppen som är svår att sätta annat ord än SMÄRTA på. Tyckte aldrig jag kom in i loppet utan det blev krigande hela vägen och någon ökning sista halvan var det inte tal om snarare tvärtom. Begriper inte att det ska vara så svårt för mig att disponera tempoloppen. Det var ju också en tekniskt svår bana med 4 igångdrag från noll efter vändningarna runt koner, vändningarna kom också flera gånger efter branta utförslöpor som jag känner att jag borde åkt fortare i, lätt att bli rädd när man blir gammal:-). Körde desto hårdare uppför och efter halva loppet var jag i ledning en kort stund vilket man kan se i bifogade länk Race Shape FRA Tempo  man ser där tydligt hur kvällens vinnare Edvard Wendelin drar ifrån mig utför och i vändningen efter backen efter att vi gått relativt jämt ut. Sen tar jag in och går förbi några sekunder uppför backen för att sen tappa kontinuerligt hem. Hade hemskt kämpigt hem och försökte med det sista krafterna få till en slutspurt men orkade inte hålla i längre och tappade lite sista 150 meter. Synd för det var som vanligt tight med sekunderna. Skiljde 25 sekunder upp till Edvard och 3 sekunder till Christopher Harnesk Nilsson på andra plats enligt Strava FRA men i officiella resultatet var jag 4:a med 29 respektive 7 sekunder till seger och andra plats. Strava segmentet verkar mäta lite kortare hade 20.56 där med 40,2 i snittfart mot 21.08 i tid på officiella resultatet. Edvard alltid stark grattis och stort grattis till Christopher som fick till det rejält igår.

Det är några saker som på ett nästan kusligt sätt går igen med gårdagen. Kom 4 igen för 6 gången i år på 7 tempostarter, har en 3 plats utöver den exceptionella placeringsförmågan att komma 4 hela tiden.

Sven Nylander den eviga 4.an har fått konkurrens

Det andra är hur jag och Gustav Dejert på ett ännu mer osannolikt sätt närmast på sekunden klockar varandras tider varenda lopp. De senaste 4 gångerna vi mötts har vi varit exakt lika en gång de andra tre med en skillnad av EN sekund, Gustav en sekund före igår igen. Bra kört Gustav vi skulle nog passa bra i partempo som du skrev igår kväll. Hade inte bara oflyt med sekunderna igår Cupledaren totalt Per Strömblad var 5:a 1 sekund efter mig i mål så 4 man inom 7 sekunder plats 2-5.

Trots den fysiskt och psykiskt jobbiga upplevelsen och ännu en 4 plats igår är jag ändå klart nöjd. Nöjd med att jag kämpade hela vägen när jag hade så tungt. Nöjd med fart och kraft på den tuffa svåra banan. Ibike visade på 375 w / 411 NPW ger 5 w/ kg samt 5,48 npw / kg(vilket är runt persnivå) över 21 minuter med en snittpuls på 159 max 165. Inte undra på att jag blev trött, max hela vägen utom i svängarna och nerförsbackarna.

Man lever och lär. Imorgon en ny chans. Ska köra ett 3 mils tempolopp med ett 25 tal Triathleter som kör någon form av KM från Angarn ut mot Norrtäljehållet och tillbaka tror jag. Stora målsättning imorgon (förutom att vara snabbast:-) är att disponera bättre, starta lugnare så det blir kul att cykla också. Man får ju inte glömma bort det i all tävlingsiver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar