fredag 1 maj 2015

Här ligger jag med brutet nyckelben på Muro Hospital Mallorca

Haft roligare dagar om man säger så. De andra i "Klungan" sitter på planet hem nu och hade traditionell avslutsmiddag igår kväll med sedvanligt firande av en fin cykelvecka. Min blev lite mindre fin. En riktig berg o dalbana både fysiskt och psykiskt som tyvärr inte tar slut än på några dagar. Har legat i sjukhussängen nu två dygn
och skrivs ut tidigast söndag. Om allt går bra härifrån kanske hemma tisdag eller onsdag. Talade med Kajsa på tel för en stund sen. Man vill ju bara hem till fru och barn nu. Hinner inte hem till vår 18 bröllopsdag på måndag nu heller.Tungt.

Det började så bra med fin fin prologcykling i fredags 7 mil
Klungan fredagsfikar i Petra 
och det kändes kanon i kroppen inför Mallorca 312 på lördagen. Det gick ju också jättebra fram till kraschen som jag skrev om i racereport häromdagen. Fortsatte loppet 5 mil solo för en fin 13 plats mindre än 10 minuter efter segraren. Hur det gick till fattar jag inte nu. Inte bara en trasig pedal och sadel utan även med brutet nyckelben i 5 mil på riktigt dåliga vägar. 
Brutet höger nyckelben
Pedal och sadel som jag cyklade 5 mil solo med utan att bli omkörd av någon av de 1400 som körde korta banans 167 km.
Lite oskön lutning och vinkel

Det sägs ju att man inte är cyklist innan man vurpat ordentligt och brutit nyckelbenet. Gissar att jag kvalificerar mig nu. Och räckte inte det så cyklade jag 20 mil och 7 timmar till med det brutna nyckelbenet 3 dagar senare på tisdagen. Men nu med nya pedaler och sadel fixad i alla fall:-)

Det är för att jag cyklade så mycket i tisdags jag ligger här nu. Inflammation och svullnad har blivit så kraftig i höger axel och arm att jag inte får flyga med blodpropp som risk. Så stillaläge och en massa smärtstillande och inflammationsdämpande dropp hela tiden  är behandlingen. Oerhört segt nu svullnaden har inte gått ned alls sen i onsdags och min högerarm är STOR.
Från i onsdags morse när jag var på väg ut igen med en högerarm nära Arnold klass sa kompisarna stopp och jag gick som tur var till sjukhuset istället

Idag har de satt på 2 skydd en slags sele som ska hålla axlarna och nyckelbenet i bättre läge och en mitella för att vila armen i. Igår kunde jag vara uppe och gå lite och fick sköna 5 minuter ute.
Nu är jag beordrad sängläge tills vidare. Från mitt rum ser jag den långa skorsstenen vid fabriken på slutet av den klassiska "vassvägen" från Sa Pobla till Alcudia och Playa Del Muro. Det är ofta slutspurten hem på våra rundor så även i onsdags och när jag ser den nu gör det lite extra ont i hjärtat. Det är ju där jag ville vara pigg och stark. Inte här trasig och trött.
Vy med brutet nyckelben från Muro Hospital
Trevligare vy med brutet nyckelben i måndags.
Hela gänget laddar med en nightcap innan tisdagens 20 milare.

Hur kunde jag vara så dum att cykla med brutet nyckelben? Berättigad fråga. Ja under loppet så var det väl instinkt och adrenalin som tog mig i mål trots oerhörda smärtor sista timmen. Men i tisdags? Ja det enkla svaret är att jag inte trodde det var brutet, var och röntgade i lördags efter loppet och läkaren sa att det inte var brutet och att med "bara" mjukdelar skadade så hade jag fått besked av läkare att det är ingen fara att röra på sig. Lite osäker dock på om röra på sig betyder en runda på 20 mil och en hel del berg?

Jag fick tag i bra starka smärtstillande Tramadol (vet ni vad ni ska ha om ni kör med svåra smärtor någongång) och sen körde vi. Visst gjorde det ont i nyckelbenet stundtals. Specieltt på SPD vurpan i centrala Palma då var jag rätt liten och klen:-( men kunde ju inte tro det var brutet och trodde det snabbt skulle bli bättre nu med härlig cykling torsdag o fredag. Det blev precis tvärtom.
Fantastisk fin men lika dyrköpt utsikt i tisdags mellan Banyalbufar och Estellencs

Första röntgen inget är brutet sa doktorn.

Ja gjort är gjort och ingen ide att älta. Det kunde ju gått ännu värre, inte minst i själva vurpan men blev även livrädd innan de hittade brottet då de pga superhöga proteinhalter i blodet i onsdags först misstänkte blodpropp eller något som heter Rabdomyolys och kan bli helfarligt med döda muskler som skickar ut en massa protein i blodet som kan slå ut njurar och gå riktigt fel. 

Nu var det "bara" nyckelbenet om än med onödiga komplikationer men det borde vara bra på någon vecka. Gud vad jag längtar hem nu.
.




1 kommentar:

  1. Inte roligt. Jag tror man ska vara försiktig med att köra på smärtstillande och detta bekräftar ju det. Sen är det ju fan att inte första röntgen visade nåt. Eller kanske slogs det upp i spd vurpan, kanske var det en spricka innan? Hoppas du kryar på dig och kommer igen med nya krafter!

    SvaraRadera