torsdag 7 maj 2015

Stora kakan fram sa Max

Sitter i loungen och väntar på planet som ska ta mig hem. Lite synd nu när vädret är så fint och smärtorna börjar avta:-), just kidding.

Var för typ 6 gången inne i Assos butiken i Playa Del Muro igår. Som den shopoholic man är blev det några nya oumbärliga grejer, shorts handskar o tröja. Min "kompis" Max Hurzelers cykel från VM vinsten 87 finns på display där.  Ser ut som den är från 40 talet, men snacka om att han körde med en "manlig" utväxling 66/12 frågor på det? Jag har en annars om det är någon mattenörd som kan räkna på det. Hur fort cyklar man med 90 kadens på den? Har inte riktigt begripigt mig på hur motopacing på bana funkar? Men det lär ju ha gått galet fort med den utväxlingen.

2 kommentarer:

  1. Okej då, här kommer en uträkning:
    90 * 66 / 12 = 495 varv/min
    Omkretsen på ett standardhjul är ca 2100 mm = 2.1 m =>
    2.1 * 495 = 1039.5 m/min = 1039.5 / 1000 * 60 = 62.37 km/h

    Mm, galet fort...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Junne! Ja galet fort på 90 kadens. Kan vara lite mindre bakhjul tyckte det såg ut så. Men fort lär det ha gått. // Jonas

      Radera