torsdag 16 juli 2015

NM för Sverige i Helsingfors nästa helg

Kul, jag har blivit uttagen i landslaget H 45 till NM som går i Helsingfors nästa helg. Jag cyklar linjeloppet över 13,5 mil på söndag och får glädjande med mig fru och två av döttrarna som hejaklack. Det ska bli kanonkul att få ta på sig landslagströja igen. Jag var med i H 45 laget för tre år sedan då NM gick i Järvsö. Var i stort ren nybörjare då och fick plats för jag var bäst placerade H 45 med brons i H 40 klassen på VSM. Det var en smått surrealistisk känsla då min första tävlingssäsong minns jag att ta på sig en landslagströja i cykling, jag som då bara tränat ordentligt i 1,5 år eller så. Själva NM loppet gick bra och jag var loss i utbrytning med en norrman ganska länge tidigt. Lite orutinerat kanske men man måste ju försöka, Det gick ihop och på sista varvet kom tre svenskar iväg varav en i landslaget. En pigg kropp minns jag fick då avvakta och invänta spurt eftersom vare sig norrmän eller andra ville köra ifatt utbrytarna. Spurten tog Torbjörn de Jager och jag kom 4 för en 8 plats så lyckat för laget med 1,4 och 8.


Sedan det loppet i NM 2012 har jag inte cyklat i veteranklass förrän nu på VSM häromveckan så ser verkligen fram mot "comeback". Är sista års H 45 så lite handikapp kanske, men å andra sidan tycker jag att jag är klart mycket bättre nu och lärt mig en del om cykellopp sedan 2012. Tusan vore det väl annars när man cyklat över 1500 mil per år och mer än ett varv runt jorden på tre år. Formen känns god och fått några bra pass sedan hemkomst från Gardasjön i förrgår med 12 mil igår och drygt 8 idag. Några träningar till sedan ordentlig vila. Söndag den 26 juli ska jag sälja mig dyrt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar