lördag 4 juli 2015

Tempoloppen avklarade på VSM 9-5-?

Det är varmt och skönt i Sunne. Kanske lite väl varmt i tempohjälmen igår så idag på partempoloppet tog jag min linjehjälm istället. Den är nog ungefär lika snabb (eller långsam:-)

Har fått lyxen att åka med Torbjörn De Jager och Stefan Lindgren Cykloteket Racing Team i deras fina teambuss. Inte bara trevligt killarna kan cykla också Torbjörn vann H50 tempo igår och idag tog de tillsammans H 50 partempo. Tar Torbjörn en trippel imorgon med linjeguld? Inte skyhöga odds på det..
Torbjörn De Jager efter tempoguldet igår med 3:an Stefan Stengård

Igår på individuella tempot 30 km i H40 var det en vidrigt tung och svårcyklad start på 4 km med mycket stigning och en vägg av motvind. Hade glömt pulsbältet på landet men lika bra det så slapp jag se hur trött jag var där efter 4 km med 34 i snittfart. Inte den bästa av känslor i ben, en bra bit ifrån så jag spann med hög kadens istället med 96 över hela loppet. Kom igång bättre efter en stund och fick upp farten med hjälp av topografin. Vid vändningen hade jag lite bättre självförtroende, en stund tills jag mötte Niclas Näslund också CRT som startade 2 min efter mig och redan tagit säkert en styv minut. Nu var ju Niclas favorit men att jag skulle bli uppäten så fort var ju inte min plan.

What can you do? Keep fighting kanske? Och det gjorde jag. På den snabba hemvägen lyckades jag hålla merparten av luckan intakt till Niclas och kom i mål på 41.32 vilket till slut gav 9 plats i den stenhårda H 40 klassen 1.37 efter segraren Marcus Larsson CK Sundet som var för Niclas Näslund CRT försmädliga 0.8 sekunder före honom. 

Jag är ganska nöjd med det och 42.8 fart på den blåsiga tuffa banan med 251 höjdmeter. Kände redan innan VSM att jag inte riktigt är där på tempo just nu. Men med tanke på att det bara är 9 veckor sedan jag bröt nyckelbenet tror jag det kan bli lite bättre framåt.

Idag partempo. Hade liksom en hel del andra H 40 åkare gått ned i H 30 för att hitta en partner från samma klubb att åka det 23.5 km långa partempot. Körde med Danne Jansson och jag tycker vi fick ihop det så bra vi kunde idag. Det var tight, många par inom litet avstånd. Lite snällare vind idag och vi landade på 31.46 och 44.2 i snittfart. Det räckte till 5 plats 28 sekunder från seger.

Normalt brukar H40 vara den tuffaste klassen men idag hade vår tid räckt till brons i H 40 och seger i H 50 så helt ok prestation även om det är lite surt att inte nå ända fram. Kändes jättebra idag och var stark hela vägen så det lovar gott inför linjet imorgon över 13.5 mil.

Tittar jag på resultattrenden med 9 och 5 plats kan jag inte tolka det på annat sätt än att jag vinner linjeloppet imorgon:-) Det är det jag satsat på och har min bästa chans i. Ju längre ju hårdare desto bättre. Plus 100 deltagare ger tuffa odds och allt kan hända och brukar så också göra i linjelopp. KÄMPA!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar