söndag 6 november 2016

4 timmarskroppen - Smyger igång med styrketräningen

Oj vad det blev vinter idag. Vaknade upp till ett snötäckt Landsnora, en lite miniklimat zon här och ofta betydligt mer snör än bara några hundra meter bort nere vid Gärdesskolan Sollentuna. Vinterland till frukostutsikt,
men jag är personligen hellre utan snö. Ingen cykel idag, däremot premiär med CX igår dryga 7 mil i rätt bra cykelväder om än lite kallt runt -1 grad. Bytte till dubbdäck i eftermiddags så räknar med pendling imorgon bitti om det inte ser för risigt eller halt ut. Blev idag istället lite peppad på styrketräning. Läste en bok för några veckor sedan som heter 4 timmars kroppen av Timothy Ferris haft den hemma i flera år men inte läst förr än nu. Lite skön kille Ferris, som ett testlabb på sig själv har han utfört 1000 tals tester under en massa år och lärt sig vad som fungerar och inte. Många tänkvärda och bra "biohacks" i boken för mesta möjliga output med minsta möjliga input. Han skriver bl.a om "minsta effektiva dosen" ett tänk som jag gillar. Här hemsida för boken http://fourhourbody.com i boken skriver han bl.a om hur man blir starkare, blir bättre löpare, lär sig frisim, får mindre fett trots att man kan frossa i god mat om så önskas. Hur man blir en bättre älskare, sover bättre och mycket annat. En hel del om styrketräning och något han gillar är Kettlebells och några enkla basövningar med Kettlebell swing som grund. Köpte en Kettlebell 8 kg för några veckor sedan för att lära mig tekniken och idag köpte jag en 16 kg då jag känner att jag fått till rörelsen någorlunda. Blev rätt tungt efter 10 svingar så det blir kul att se hur det känns om några veckor. Tar bra på större delen av kroppen, mage, ben, armar o axlar.

Innan det 20 minuter roddmaskin vilket kändes lättare än på länge. Sedan efter några set armhävningar på Kettlebellhandtagen. Nu 7 månader efter Malliskraschen kan jag äntligen göra armhävningar, fortfarande problem med vänster axel och kan inte hänga i dörrpost eller i handtag än men blir nu i alla fall bättre och bättre även om det går sakta. Kunde idag också för andra gången köra lätta benböj med stång och 40 kg på axlarna utan större värk i axeln så tanken är att försiktigt börja bygga upp styrka nu igen. Lagom till ny rehab väntar.. I fredags fick jag glädjande operationstid nu den 20 december för att ta bort metallen i höft och nyckelben, men tänker att det är bättre än sämre att hunnit bli lite starkare inför det, för snabbare rehabtid efter.

Har skrivit om det förut vad gäller träning när man kommit upp lite i ålder så finns det några gyllene regler för att hålla nivån och inte tappa. Inslag av högintensiv träning för att inte tappa syreupptag VO2 Max samt kontinuerlig styrketräning för att bibehålla muskelmassa och hormon, testosteronnivåer. Skrev ett långt inlägg förra året kring mina erfarenheter av träning och principer jag tror på här: http://jblifecycling.blogspot.se/2015/11/mina-erfarenheter-av-olika.html

Minsta effektiva dosen - I like!

En annan grej  jag gillar är Kalixlöjrom & Champagne innan halstrade räkor pasta med svart tryffel. Hhmmm.. Skål på er!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar