söndag 27 januari 2019

2 misslyckade hårdsatsningar i helgen

Jag räckte inte till. Lite för mjuk både i kropp och huvud i helgen med två riktig tuffa utmaningar som båda blev misslyckade. Igår hade jag satt siktet på en maxning 5 k Concept 2 rodd med mål sub 18 min. Det kräver 1.48 fart i snitt per 500 m. Jag gjorde 18.34 med lite reserver  kvar för någon vecka sedan och även om sub 18 är stentufft mål (ger 7-8 plats på onlineranking global i H 50 LW) så trodde jag på chansen igår. Första km gick ok i planerad fart och pulsen drog inte iväg. Även andra började ok men jag fick snabbt en känsla av att 5 k i det här tempot kommer kräva en 100% tömning och tanken på det började snabbt göra mig mjuk i skallen. Vet inte men hade inte huvudet för att lida in i kaklet och när jag passerade 2 km på 7.13 1 sekund efter schemat tog jag ett impulsivt beslut och bara stoppade. Lite synd kanske för pulsen hade "bara" precis nått till 144 slag och 84% av max än men det gjorde ONT på något obekvämt sätt och viljan fanns där inte. Nya tag en annan dag. Kändes lite väl misslyckat att gå och lägga sig i bubbelpoolen efter dryga 7 min träning så jag tog en halvtimme Wattbike på lite lagom motstånd för att i alla fall svettas lite. Cykligen kändes bättre. 

Idag fick jag sen revanschlust att försöka mig på ett Zwiftrace efter det misslyckade premiär med ej fungerande koppling i veckan. Hade nu ordnat en förlängningskabel USB för ANT stickan så den hamnar närmare Wattbiken och när jag kopplade upp det så fungerade det (tro det eller ej). Spände bågen stenhårt och anmälde mig i A klass till ett 100 km race 8 varv runt London. 10 mil mot över 40 av världens Zwiftmaniacs i A klass. Hur svårt kan det va? Ganska SÅ visade det sig. Är ju helt nybörjare på det här men visste att det gäller att trampa igång runt 500 w några sekunder innan start så man hänger med ut från starten. Just det momentet klarade jag bra och hamnade ganska mitt i klungan efter 30 stenhårda sekunder runt 500 w. Hade lite svårt att indentifiera min avatar i början i klungan och när det kom en uppförsknäppa i början så ger ju inte min wattbike utslag för det och de andra ökar utan att jag märker och rätt var det var är jag sist med lite lucka och får trampa utav bara helv... för att ansluta igen och när jag gör det har jag så mycket kraft att jag istället hamnar först. Slår då av och hamnar nästan sist igen. Nej hade inget flyt i att hitta en lugn och fin plats i klungan första minuterna. Hittade lite bättre i mitten sen någon dryg minut men oj det kostade ävn mitt i klungan hade jag runt 350 w och började känna av den tuffa starten. Sen kom en uppförsbacke och innan jag märkt det var jag sist igen och nu tryckte jag på bra över 400 w men kom ändå inte ifatt. Känslan kom lika snabbt som på rodden igår. Men nu var det inte 12-13 minuter kvar som skulle genomlidas utan nu var det drygt 9.5 mil kvar och jag hänger på gärsgården här redan efter dryga 4 km. Nej det blinkade rött överallt  - abort! Jag skiter i det tänkte jag och kastade in handduken. Det blev 5 min nära 400 w och när jag hade stapplat av cykeln gått fram till datorn och stängt av eländet visade Zwift 5.38 minuter 4.6 km med fart 49.1 och 361 w (inklusive de ca 30 sekunderna det tog från jag la av till stoppknappen. Inte undra på att man blir trött. Men allvarligt vad är det för start på ett 10 mils lopp? Avställd när man kör nära 50 och närmare 6 w /kg än 5. Fortsätter de här monstren i den här farten? De kan de väl ändå inte göra. I så fall lär mekanisk doping förekomma frekvent med viktdoping eller felkalibrerade trainers. Det hade kanske lugnat ner sig strax efter jag gav upp? Får testa några fler gånger och lära mig tima körningen lite bättre. Om ej fungerar får jag klassa om mig till B klass. Det står 4-5 w/kg för A klass idag gällde närmare 6 w/kg för att hänga med i 5 min. 

Repris från dagen innan ett "slicka såren" pass på Wattbiken efteråt. Idag 50 minuter i zon 2. Mot slutet gjorde jag ett Åstrand test 6 min a 60 kadens och 250 w med riktigt bra resultat och pulsslut på 124 slag (72% av max). På samma nivå som de bästa jag gjorde med Monark för några år sedan. En liten tröst efter Zwiftracedebaclet. Men det här duger inte att hålla på och ge upp så här gång på gång. Skärpning. Nya tag Nya mål!


4 kommentarer:

  1. Hej Jonas, vi har inte träffats men läser din blogg och blir både inspirerad och imponerad. Kan ge dig mina tankar om zwift. Är inte riktgt så stark som du, får ut runt 290 W i FTP på mina 50 år och 75 kg. Har cyklat zwift regelbundet i flera år som del av vinterträning. Har också noterat att det finns många otroligt starka cyklister. Om man tänker på antalet A race som går per dygn och att det ofta är 20-40 som ställer upp och att man knappast kan köra race varje dag så måste det handla om säkert 1 000 A cyklister. Men visst det är hela världen, alla åldrar och här finns säkert triathleter och andra som inte tävlar i cykel ute. Med min förmåga har jag aldrig lyckats att komma i mål i första klungan i A, men väl i andra gruppen. Som du skriver är det fullt ös från start, men det brukar lugna ner sig ungefär när du hoppade av ��. Sen smäller det då o då i backarna o då gäller det att vara med. Som du skriver åker man väldigt lätt jojo och man förlorar massor med kraft. Man lär sig efterhand att anpassa så att man ligger mer mitt i gruppen. Har funnit att det går inte att slå av lika mycket som man gör i verklig cykling för då åker man rakt igenom. Om man tappar på platten el nerför gäller det att täppa direkt, ännu snabbare än i verklig cykling, men uppför då draften inte spelar in behöver man inte stressa. Bara man är ifatt innan backen upp tar slut. Kan iofs vara jobbigt nog om det är en backe dår fronten står på! Allt detta, plus den fördröjning som finns på några sekunde, gör att det är en stor fördel att förekomma backarna. Dvs att kolla på diagrammet på skärmen när en backe är på G. Efter ett tag lär man sig också banorna och då kan man ta sig fram i gruppen lite innan backarna. Du är så stark att Du ska kunna gå bra i A. Den andra grp jag brukar komma med är inte så många minuter efter per timme. Och tveklöst är du starkare än mig. Ett annat tips kan vara att träna med B gruppen, dvs köra några race för att sätta zwift tekniken. De bästa i B lappar helt klart över mot de svagare i A. Good luck! Ride on! Per F

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack per! Vad kul att läsa och stort tack för toppentips. Ja påt igen för försöka några gånger till och rätt vad det är kanske man hänger på en stund längre:-) Kör hårt! Tävlar du något på landsväg själv? Om du är H 50 med nära 300 w ftp på 75 kg hänger du med fint i klungan.

      Radera
    2. Hej igen, jag har cyklat motions lopp några år och förra våren bestämde jag mig för att satsa ordentligt. Körde några tempotävlingar här nere i Skåne med viss framgång. Har nu tagit hjälp och lagt upp ambitiös träning, kost osv. Ska köra både linje och tempo i år. Kände mig först osäker på om jag skulle våga linje, det är tekniskt och taktiskt mycket knepigare än tempo. Tempo är tufft fast på annat sätt, ja du vet så klart. Tänkt köra några swecup, några lokala/regionala tävlingar och sannolikt SM. Minns att du en gång skrev att det är skillnad på att gå med klungan och att göra skillnad i klungan, så otroligt sant! Överhuvudtaget så är det först när man blir ganska bra på något som man förstår hur otroligt mycket man har kvar att lära. Ni är ju 5-10 st i resp åldersklass som är så fenomenalt bra och så mkt bättre än oss andra som kommer snäppet efter! Bara att bita i, du siktade ju på att toppa till H50, jag får toppa till H60. Full av beundran! Tjenixen! Per

      Radera
    3. Vad kul Per! Då ses vi säkert på något race framöver:-) Ja cykeltävlingar har en mycket spännande dynamik, inte minst linjelopp som du märkt. Konkurrensen bland alla "mamils" har ju blivit stenhård också nu så ska man ha någon chans gäller det verkligen att träna ordentligt. Men du har ju också framtiden för dig och det är många års fin träning innan vi når H 60:-) Kör hårt!

      Radera