torsdag 10 januari 2019

Ute och inne cykel, rodd & vit månad

No more innekatt. Igår och idag tog jag cykeln till stan för första gången sedan innan jul. Efter ett par veckor helt utan utecykel (har bara hänt i samband med några längre sjukhusvistelser sedan jag började cykla) var det väldigt skönt att komma ut på vägen igen även om väder och underlag hade lite att önska. Bra halt stundtals men idag var det lite lågt stående solterapi rakt i ansiktet hela långa Sveavägen in, mycket skönt. Inte blev det sämre av den här grymma spellistan jag gjorde till en återträff med gamla kompisar från skoltiden och uppväxten i Västervik förra året. Spotify Growing up in the 80:s V vik Enjoy! 71 låtar 5 h 34 minuter av den musik jag älskade i tonåren (och fortfarande gör). Det var bättre förr stämmer långt ifrån alltid men när det gäller musiken då vete fan..

Igår direkt på en halvhård hempendling i kraftig motvind var jag skönt uppvärmd så följde upp hemma i varma sköna Vinterstudion med en 20:a Wattbike på 300 w som kändes bra och ganska lätt. Efter det en 5 k rodd Concept 2 på 19.34 som tog en del mot slutet utan att gå all in men den sammanlagda insatsen under dagen började väl ta ut sin rätt. Rodde förra veckan på 18.35 med lite reserv kvar så kanske 15-20 sekunder att kunna putsa en toppendag. Förra året gjorde jag 18.34 i en maxning vilket under 2018 gav 8 plats på onlinerankingen H 50 LW <75 kg



C2 online rankings .

Vore häftigt att klara sub 18 men varje sekund är väldigt hård att ta. De här Concept 2 maskinerna finns ju nästan på alla gym. Sätt er ner på en och och testa någon sträcka. Roddmaskin brukar ofta beskrivas som den bästa allsidiga enskilda övning du kan träna. Galet bra träning men precis lika galet tungt i hela kroppen när man börjar bli trött och kroppen skriker om nåd full med mjölksyra. Jag testade inomhusrodd på tävling inomhus SM på Lidingö förra våren efter att haft maskinen i 5 veckor och ställde upp i en masters / veteranklass med hcp start beroende på ålder kön och vikt. I inomhusrodd är det en stor fördel att väga mycket och en 100 kilos kille krossar en lättviktare som mig på 74 kg. Konkurrensen var väl inte mördande direkt men vi var 8 som rodde i mastersklass. Jag undrar om jag någonsin tagit ut mig så mycket. Överladdad och full med adrenalin gick jag ut i självmordstempo på 1.35/500 m. Det höll i drygt 600 m nära rekordfart för min ålder / vikt. De sista 300 meterna slog bromsen till BIG TIME. Hela kroppen skrek SLUTA och bad för sitt liv full med mjölksyra. Det är den största smärta och längsta minut jag har upplevt i mitt liv. Trodde aldrig jag skulle nå mållinjen, men till slut var jag där helt utpumpad, och lika förvånad och glad vinnare av loppet med 9 sekunder och tiden 3.17. Kul sport det här, vad hette den sa du:-).



Tiden förra året på 1 km ger 8 plats även på 1 km på online ranking så kanske är det rodd jag borde satsa på? Jag är ju fortfarande nybörjare på inomhusrodd men har nog ett bra startläge efter all cykelträning senaste 7-8 åren som givit bra ben och syreupptag. Skulle man träna ordentligt styrka, teknik osv borde ganska stora förbättringar kunna ske. Men all in all så är cykel mycket roligare så det får nog bli bra komplementsträning i första hand.


Sedan i söndags har jag också börjat min årliga vita månad. Har blivit en skön rutin nu sedan några år och känns passande efter en lång december där det ibland känns som det mesta man gör är i ackompanjemang av något glas i handen. Jag är ingen stordrinkare men jag gillar alkohol, har alltid trivts i dess sällskap och mått betydligt mer bra av det än vice versa. I alla fall i måttliga mängder typ ett par glas vin och en öl under en kväll. De gånger jag dricker mer blir nästa dag lidande och det gillar jag verkligen inte. Mycket alkohol är heller inte så kompatibelt med träning och att försöka bli så bra som jag kan bli i cykling. Men det gäller att se upp. Alkohol är en sjukt lömsk drog och rätt var det är glider folk in i vanedrickande och för stor konsumtion som är svår att bryta. Jag har ju min träning och prestationsmål som motvikt i andra vågskålen och en årlig vit månad så här är också en bra reality check. Perfekt mental känsla nu att under januari bygga upp kropp och psyke inför året som kommer med hälsosam mat, träning och leverne. Kör hårt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar