söndag 20 januari 2019

Bosön revisited

En sån där dag vi som tränar mycket älskar. Det går lätt. Det går fort och återhämtningen går ännu fortare :-). Minvelodromcykling på Bosön Lidingö idag i arla morgonstund. Vi började cykla redan strax innan kl 7 och som vanligt var det 8 x 8 min hårda intervaller med 2 min vila. Jag tycker det är riktigt kul att cykla runt runt inne på Bosön varvet är bara 200 meter och det gäller att hålla full koncentration hela tiden med krafterna som blir i kurvorna i hög fart samt att hitta timingen och rytmen med de andra cyklisterna i hög fart. Det går att köra i 42-43 fart innan det blir för läskigt och risk att slå i pedaler i kurvorna och för att cykla i den farten krävs ca 400 w i spets så ingen större fara att åka hem därifrån allt för pigg. Men idag var det nästan på gränsen vi var 6 man i den lite snabbare gruppen och jag hade en så svårt bra dag att intervallerna bara gled förbi. Utan slit utan trötthet. Bara en skön känsla och en önskan om "lite snabbare lite snabbare. Och när den sista intervallen var gjord och vibhade haft dryga timmen i bra tempo sammanlagt så hade jag gärna fortsatt en stund till. Men samtidigt en grymt skön känsla att kliva av cykeln gå och duscha och fika med grabbarna och redan vara sugen på nästa gång. Vet inte exakt vad det är som gör att det känns så bra nu senaste tiden? Kanske är det min helvita månad som nu är två veckor in. Väldigt skön känsla att vakna helt pigg och stark. Kanske är det bra basträning som givit resultat, men samtidigt har jag inte tränat speciellt mycket i volym, däremot ganska frekvent 1 timme wattbike zon 2-4 och många 5 km roddmaskin verkar ha fungerat toppen. Har aldrig haft sån hög effekt relativt ansträngning förut och det innan all form av högintensiv intervallträning som jag inte gjort ett enda pass av än under höst / vinter. Bra utgångsläge innan jag börjar med lite intervaller. Kanske i form av Zwift, lite fartlek, några intervaller och kanske några race? Just nu är cykelträning väldigt kul och ser stort fram mot säsongen i vår nya klubb Cellexir Cycling.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar