tisdag 12 november 2019

Basebuilding med MAF träning

Har nu kört 3 dagar i rad med lite varianter av basuppbyggnadsträning med MAF modellen (jag skrev om häromdagen) som inspiration. Glädjande mycket bra utveckling från pass till pass sista dagarna och när man får det så är det få träningsrutiner som känns så tillfredsställande. När man heller inte kör sig sönder och samman så mår man sällsynt bra även efter träningarna och återhämtar sig mycket snabbt. Efter lördag och söndag med 30 min test på jämn puls 140 slag med resultaten 277 w och nästa gång en fin ökning till 289 w så ändrade jag protokollet lite igår till att istället för att köra på jämn puls så körde jag på jämn watt och la den på 301 w (4.12 w/ kg) för att efter en lite kortare uppvärmning se var pulsen landar efter 20,30 resp 40 minuter (om jag skulle orka till 40 min utan att börja gå på rött? Om så fall skulle jag slå av).

Kollade på ett avsnitt av den hårdkokta Peaky Blinders på Netflix och minuterna gick på ganska bra med relativ låg ansträngning och vid 20 minuter hade pulsen nått 142 med snitt 137 vid 30 min 148 snitt 141 och vid 40 minuter som även det gick bra utan att gå in på rött slutade med 151 i puls (87% av max) med 143 som snitt (83% av max) över passet. Mycket skönt och både fysiskt och psykiskt tillfredsställande besked och kraftig ökning nu bara på en vecka. Nu fortsätter jag en tid till med aerobisk basträning och när jag börjar platåa mer i resultat så tänker jag börja en period med högintensiv HIIT träning och när man gjort det en tid kan man gå tillbaka osv. SÅ skön känsla att bli starkare och snabbare på det här viset utan att köra livet ur sig.

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1qARPDZg-MakrxL0Z-SDDj90MUC5uhsPu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar