onsdag 20 november 2019

Träning ger förbättring och Endurance lansering idag:-)

En av de allra härligaste effekterna av att träna mycket (förutom alla hälsovinster förstås med bättre mående ökad chans till längre livslängd etc) är att se resultat och uppleva grenspecifik förbättring i det du håller på med. Att se Wattbike datan bli bättre och bättre under upbyggnadsträning som nu ger en sällsynt skön tillfredsställelse om att man är på rätt väg och kroppen svarar på träningen. Jag köpte även en bra roddmaskin förra året, en Concept 2 (den modell man tävlar på och som ger exakt jämförelse prestanda). Rodde en del under vinter vår och bättrade mig ganska mycket, ställde upp i en inomhustävling SM på våren och lyckades vinna Mastersklassen (en hcp klass) på 1 km med tiden 3.17 den blir galet svårt att matcha för då tror jag att jag hade nära på världsrekord i mjölksyra och fick ut betydligt mer än vad jag egentligen var kapabel till med adrenalinet nästan lika mycket sprutande som mjölksyran ur öronen. Jag har en genetisk disposostion eller är kanske dum nog att kunna pressa mig till extrema nivåer av mjölksyra. Ni som testat på lab vet att 23 mmol som jag mätt upp är extremt högt. Efter den urladdningen tog cykelträningen över helt och ingen rodd alls under cykelsäsongen ute från april till oktober.

Med omstart i min Vinterstudio under oktober nu försöker jag köra ca 3 gånger i veckan och har gjort så en dryg månad. Att ro ger ju svårslagen bred grundträning för både styrka i nästan hela kroppen och hjärta lungor. Är man ovan är rörelsen galet jobbig, och man tar slut snabbt nästan överallt men förbättringen kommer som så mycket annat i kombination med träning mycket fort. Första passen fick jag slita på slutet för att göra 5:an under 20 min i veckan rodde jag en mil under 40 min i zon 3 och distanskänsla och igår rodde jag 5 k lite hårdare i zon 3-5 men ändå med måttliga 141 i pulssnitt på 18.45 och bara riktig hårdkörning sista 500 m med bra känsla. Mitt pers är 18.26 från i våras och då maxuttag så med lite mer träning så hoppas och tror jag att låga 18 finns inom räckhåll. Det skulle räcka till topp 10 på global online rankings C2 i H 50. Det tar dock väldigt hårt på både psyke och kropp att göra ett maxuttag på rodd så det får vänta ett tag till..


Rodden igår från Strava. Intressant att se wattsiffran och relatera till cykling. Då förstår man hur effektiv och stark cyklingens rörelse och kraften från benen ger. I rodd drar man med mer eller mindre hela kroppen men ändå får jag "bara ut" 243 watt igår när jag tar i rejält. I cykel kan jag ligga i zon 2 på den kraften med mycket låg ansträngning, en häpnadsväckande skillnad.
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1CuWnIHRjkKh1K8cu0pf-mEXtqyg4x3G3
Idag är annars en mycket stor dag för mig vi lanserar Cellexir Endurance en performance formula för ökad fysisk och mental prestationsförmåga i samband med uthållighetsidrott. Efter ett mycket gediget och långt projekt över 18 månader med en formula framtagen av Sveriges ledande forskare inom idrottsfysiologi Dr Mikael Mattsson är Cellexir Enurance färdig att se dagens ljus. Kommer bli oerhört spännande att ta del av era och marknadens mottagande och vi är oändligt stolta över resultatet. Jag tävlade hela 2019 med en prototyp av Endurance med exceptionellt god upplevelse och för all del även resultatmässigt med medaljer på både Masters SM och NM tempo samt framförallt på den magiska Vätternrundan 6.37  gav det känslan av en nästan helt avgörande boost både psykiskt och fysiskt som du kan läsa i referatet. Vi har även en ny hemsida och här kan du ta del av alla info kring Endurance. Är du intresserad av prestation inom uthållighetsidrott så passa på att teckna förköp nu under ett par veckor till hela 20% rabatt och pris 396 kr för ett 12 pack https://cellexir.se/ Kör hårt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar