lördag 2 november 2019

Team SZ La Bomba Zwift lagtempo - I en annan liga

I torsdags var jag med på en spännande och ny grej för mig (ja ganska jobbig också..) i träningsväg. Jag körde lagtempo i Zwift med team SZ La Bomba lag. Ingen lek kan jag meddela. Killarna i laget är A + rankade med ftp runt 4.7 w/kg - drygt 5 w/kg. Jag blev inbjuden att vara med i den stora svenska SZ gruppen och fick bra och nödvändig teknisk support av deras grymma coach Karl Tiselius dagarna innan. Nu är ju jag inte nån större teknikviritous om man uttrycker sig milt men ingen kan tusan påstå att Zwift och Zwiftpower är så där väldigt intuitivt..

Till slut hade jag i alla fall tekniken på plats och var inkopplad även med hörlurar på en röstkanal via en app så laget kunde samtala med varandra under loppet och ta coachning av Karl. Lite lätt spänd och nervös i fruktan för vad jag förstod skulle komma såg jag min Avatar stå i startfållan och trampa lite tafatt minuterna innan vi skulle släppas iväg på de runt 4 milen. Med bara en dryg minut kvar kopplar min Wattbike ner från Zwift (när jag slutade trampa på order vår start var + 3 minuter efter fållan släppts och då kan man inte trampa) I lite halvpanik får jag starta om Ipad wattbikeprogrammet para ihop med cykeln och starta om igen. Efter ett misslyckat försök får jag till kopplingen 4 sekunder innan start. Drömöppning:-) Iväg sen i gruppen med 5 wattmonster och en gammal silverpil. Förstod på förhand att idag handlar det om att känna in hur det fungerar med att röra sig i gruppen, hitta den virituella rullen så gott det går och försöka undvika att släppa draften och att åka jojo för mycket upp och ner i gruppen. 

Det var inte helt lätt att göra det i 400 w i början. Jag kände redan efter några minuter att ”this is the  road to hell” och åkte lite för mycket upp och ned. När jag tappat lite på gruppen trycker man på hårt, några gånger för hårt och kör igenom längst fram förbi får slå av för att snabbt hamna efter igen. Karl coachade utmärkt och några gånger lyckades jag hålla mig mitt i gruppen enligt instruktion. Men att jag inte skulle orka hänga med någon längre stund hade jag på känn redan innan då en realitycheck 2 dagar innan med en 20 min hård intervall visade att jag saknar 25-40 w från toppform efter nu snart 2 månader helt utan högintensiv träning. 

Redan efter 5 min är jag på rött med puls över 160 och >90%. Efter 6.35 med 367 w 5.1 w/kg ger jag slaget förlorat och slår av. Jag kanske hade kunnat pina mig med mot total utmattning 5 minuter till men förstod att efter den chocköppningen var jag chanslös att ens ta rulle någon längre tid (om jag nu mot förmodan skulle klarat det). Min Avatar stannar vid vägkanten och jag ser de andra grymma killarna susa vidare och tänker en dag ska jag klara av det här och inte bara hänga med utan kunna bidra lite också. Det kommer kräva mycket och hård träning. Det är förstås en lärokurva också för att åka så energisnålt som möjligt i lagtempo Zwift. Sedan på marginalen så finns det även lite snabbare material att tjäna in i Zwift att åka på.
Jon Rydholm i en förning här med nätta 414 w 25 min in i loppet
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1hE3pujeKYhN5WCvXnOXVw-0v5dh9mSqp

Efter 6.35 tog det slut för mig fortsatte trampa lite lätt till 20 min https://drive.google.com/uc?export=view&id=1suCHXdOTKagrwxSs1BhdBwgKZ3tBmRJn
Jag lyssnar fascinerad vidare på gruppen i hörlurarna som krigar fram med fina förningar runt 30 sekunder förtjänstfullt och mycket inspirerande coachat av Karl. Det ger en fin lag och livekänsla att höra de andra grabbarnas allt högre andhämtning och jag kan inte annat än imponeras stort när jag ser och hör Mattias Lunkan Lundqvist Samuel Brännlund och de andra ta förningar runt 6.7 w / kg. These guys are good!

De kör ända in i kaklet och vinner racet med över 46 kmh i fart och med siffror nedan per åkare. Pretty impressive stuff.https://drive.google.com/uc?export=view&id=1R906SDGmIEDUdn5wjDGP86DX_QsrIn3xhttps://drive.google.com/uc?export=view&id=16woo-2aGnCDjXDUOlEovjRIMkJ_JQEZ0

Det här kommer bli en lysande träningsform att komplettera vinterträningen pendling o roddmaskin med. Team SZ har massor med lag både dam och herr i olika klasser. Anmäl dig du också? Jag ska försöka att få lite mer rutin i en klass under de värsta monstren också så kanske upplevelsen dels kan bli lite längre och inte minst något mindre smärtsam.

Nu är vi ute på landet på Smidö och firar svärfar Sam som fyller 89. En respektfull ålder måste man ju säga. Pigg och alert i huvudet men kroppen och att gå röra sig är allt tuffare. Det är så oerhört tydligt och märkbart hur viktigt det är att försöka röra sig så mycket man kan när man blir äldre innan det inte längre går. 

Bra träning igår också först 5 k rodd hemma i Vinterstudion sen cykel vanliga omvägen över Arlandastad o Sigtuna igår för 67 fuktiga och kyliga kilometer. Bra skönt med en varm dusch efter det och ännu bättre med firande mousserande vin och tilltugg följt av svärmors grymma Boeuf Bourgignon och rikligt med rödvin, bra dag helt enkelt. Trevlig helg!https://drive.google.com/uc?export=view&id=1a4Qh6yLjzeEhiTWQ6fBXaBwwKzNZDiVB

1 kommentar:

  1. Hej Jonas. Hur kommer du med i de olika lagen när ni kör lagtempo? T ex laBomba går ju inte att "joina" på Zwiftpower...
    Mvh Tobias

    SvaraRadera