fredag 22 november 2019

För klen för virituell cykling - Avställd igen på Zwift lagtempo

Igår kväll gjorde jag ett nytt försök i Team SZ: eminenta regi med lagtemposerie i Zwift. Team SZ har ett antal lag i serien som är uppdelade från A+ till C klass. För ett par veckor sedan var jag med för första gången i A+ laget med bara toppkanonerna. Det blev en kort och snabb debut för mig då
där jag fick ge mig redan efter 6 minuter där inte ens 5 w / kg räckte för mig att hänga med. Igår körde jag i en grupp med 6 starka A åkare i Los Torpedos (>4 w/kg i kapacitet ftp). Jag hade nu i alla fall en viss om än kort erfarenhet om hur draften och upplägget fungerar och jag har tränat hyggligt bra senaste veckorna och bättrat formen en del så jag trodde nog att förutsättningarna för att hänga med hela vägen runt de 35 km skulle vara någorlunda rimligt att klara.

Vi är uppkopplade i en gruppchat med kommunikation oss emellan vilket gör upplevelsen rätt häftig att kunna tala under körningen vem som går upp och drar går bak. Lite komiskt också att höra hur andhämtningen i öronen kontinuerligt stiger tillsammans med sin egen i snabb takt. Jag tyckte ändå att jag kom in i det ganska ok igår men märker redan efter 5-7 minuter att min Wattbike visar 340 w i snitt och att pulsen börjar stiga alltför fort. Jag åker inte lika mycket jojo upp och ner som förra gången (tappar efter, täpper lucka tar i för mycket kommer förbi och längs fram slår av igen och tappar lucka igen då tar man slut ganska fort..) men jag märker på ett tydligt irriterande sätt att jag behöver klart över 300 w även på draften, det känns som jag åker med bromsen i på något sätt. Jag har förstått att man levlar upp i och med mer frekvent Zwiftande. Jag kör på den långsammaste cykeln och långsammaste hjulen. Det gör nog sitt till. Jag ville absolut inte släppa igår så jag krigade på första kvarten men gå upp och hjälpa till med farthållningen var inte att tänka på. Efter 16 minuter med puls redan på 95% insåg jag att slaget var förlorat igen, finns inte en chans att vända på det här nu. Killarna kör för fort helt enkelt. Jag bestämde mig för att härda ut i en sista 4: a för att få en bra 20 minuters intervall. Det kostade på rejält och slutade med 166 i puls 97% av max. Flämtade tack för mig och lycka till åt de andra stängde av och ramlade av cykeln som en trasa. Fy fan vilken pärs. Hade kanske inte allra bästa dagen men gjorde ändå 331 w i 20 min 4.55 w / kg vilket jag ändå är nöjd med i november utan HIIT träning på mycket länge. Sett till det bör jag absolut hänga med. De andra åker runt loppet med mindre relativ kraft drygt 4 w/ kg. Får inte ihop det riktigt utöver utrustningen och förstås fortfarande lite sämre teknik men jag är helt klart VÄLDIGT mycket sämre på virituell cykling än IRL. I o f s så är jag glad att det inte är tvärtom:-)

Uppvärmning på Wattbiken i Vinterstudion
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1-xvzxKzkJzP2a4M91LB9Q-79IabEmtpw
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1t6Cw0LIoJSl_1I0tYSh9KQWlHAyncDMq
För försöka se det som en utmaning att kunna levla upp lite bättre snabbare utrustning köra några race till och sen på igen. Har inte heller en smart trainer utan kör med Wattbike det gör att jag inte känner av lutningar och lätt åker lite för fort utför samt för sakta uppför, men så stor skillnad borde det inte vara. Det är en smärtsam känsla att ligga i en grupp med puls över 95% på hjul. I verkliga livet har det sällan eller nästan aldrig hänt att jag fått släppa en klunga eller lagtempo. Den gång jag kommer tänka på direkt var 2013 på Scandinavian Race i Uppsala ett UCI lopp med inslag av utländska lag. RR från den här http://jblifecycling.blogspot.com/2013/05/i-en-annan-liga.html men det som inte dödar härdar eller nån sån floskel kanske..

Väldigt kul annars att se det mycket stora intresse för vår nya Cellexir Endurance som lanserades häromdagen. Läs här https://cellexir.se/blogs/news  bl.a. 2 intervjuer med Dr Mikael Mattsson som gjort vår unika formula för ökad fysisk och mental prestation vid konditionsidrott och passa på att testa med hela 20% förköpsrabatt (årets julklapp till den tränings och prestationsintresserade om du frågar mig:-). Jag måste dock medge att igår då räckte inte ens Cellexir Endurance för att ta mig runt Zwiftbanan med de andra starkingarna. Men det hjälpte mig att ta ut mig till 97% av maxpuls:-) Kampen går vidare!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar