tisdag 26 juli 2016

Några sekunder här? Några sekunder där? Marginal gains?

Den som söker skall finna? Eller? I ett försök att kapa några sekunder och hitta de så omtalade "marginal gains" har jag nu två nya vapen till Tempoloppet VSM i Halmstad nu på lördag. Ligger ju av skadeskäl lite efter så vad finns att finna i jakten på sekunder som jag inte redan använder eller känner till?

Hittade ett fysiskt potentiellt sekundgivande tillskott jag inte testat samt ett mekaniskt. Vi börjar med det fysiska. Det är så enkelt som ett bär både gott och hälsosamt dessutom växer det för fullt i vår trädgård och finns i överflöd. Det är svarta vinbär. Här kan du läsa om att svarta vinbär kan vara väl så effektivt som de betydligt mer omtalade rödbetorna. Dessutom bra mycket godare.Har käkat några grabbnävar bär om dagen nu och hoppas de ger någon sekund i helgen. http://www.presteramera.com/svarta-vinbar/. Anmärkningsvärda siffror och effekter i studien, blodkärl vidgas, betydligt mindre laktatnivåer och triatleter i studien kunde hålla 6% högre intensitet (mer watt) på intensitet 40-70% av max. Även högintensiv sprintlöpning på max testades och där kundede svarta vinbärs löparna springa hela 10% längre innan utmattning än gruppen utan Låter nästan lite för bra för att vara sant. Men nu växer de ju på tomten och är grymt goda så självklart att testa. Kajsa plockade en hel del bär och saftade och syltade så det stod härliga till häromdagen.

Snabba vinbär hemma
Änne mer snabb saft och sylt

Mitt andra vapen till tempoloppet är nya däck med ultralågt rullmotstånd. Vittoria Corsa Speed G+, hitech så det förslår med latexslang i för ännu lägre motstånd. De är tubelessready men sådana fälgar har jag inte. http://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/vittoria-corsa-graphene-2016 på sidan kan du knappa in och jämföra rullmotstånd för dina däck och andra. På bilden nedan ser du att Vittoria Corsa Speed (som dessutom innehåller hitechmaterialet Grapheme) har ca 5 w mindre motstånd än de väldokumenterat snabba Conti GP 4000 jag hade innan. Gick ner från 25 mm Conti både på Zipp disc bak samt 808 fram till nu 23 mm på Vittoria (finns endast i 23). Enligt den information jag kan hitta så ger 23 mm något mer rullmotstånd än 25 mm (med samma lufttryck) men är lite mer aerodynamiskt bättre på de fälgarna.


Provcyklade dessa nyheter idag i det sista korta men tuffa träningspasset inför fredagens linjelopp. Körde en tempoträning på Almungevägen från Vikskolan som så ofta förr. Cyklade 1,5 mil ut stannade i en korsning efter 15 km och drack lite sen cyklade jag tillbaka. Nära max hela tiden men med bra pacing så jag inte skulle gå in i väggen på utvägen i sida medvind. Gick ju ruggigt fort i början i medvind och hade 47 snitt efter 3-4 km hann tänka, shit jag flyger ju, innan vinden blev lite mer sida eller om det var jag som började tröttna? Troligen en kombination. Vände i alla fall med 45.5 snitt men med sämre självförtroende och började bli lite sliten. Det såg mörkt ut både på himlen och med motvinden tillbaka. Gick ändå bättre än vad jag trott, inget regn och det var mycket sida mot så jag kunde segla lite med Zipp hjulen. Kom bra trött in på 42.9 snitt. Måste jag ju vara jäkligt nöjd med (hade jag inte tippat när jag låg på intensiven första veckan i maj med hela överkroppen trasig). 

En dryg kmh snabbare än de senaste tempoträningarna. Har helvilat nu två dagar och det gav nog lite effekt idag. Kändes dock inte SUPER i benen.Tippar att det fattas 1-2 kmh för att kriga om topplaceringar i ett stentuffa startfält i helgen. Oj vad veterancykling har exploderat förra året och i år. Riktigt kul. Någon dag vila till och en taggad tävlingssitutation kanske kan kriga fram ytterligare lite fart och kraft? Helnöjd med känslan i däcken, inte lika kul att upptäcka att det blev pyspunka första passet på discen bak. Hände samma allra första passet med 808 bak men då med Contidäck. Vad är oddsen för det? Får oerhört sällan punka och så två gånger i rad med nya grejer. Hoppas de har en latexslang till med rätt ventillängd nu på Sigge Cykel i Vällingby (tack Hachim, Niklas och ni andra på Sigge Cykel för alltid lika grym, snabb och bra hjälp). Ska dit och hämta nylimmat tubhjul till linjecykeln imorgon. Efter många tankevändor fram o tillbaka har jag bestämt mig för att köra linjeloppet på Reynolds 32 tubhjul, superlätta dryga kilot som jag tävlat mycket på och känner mig bekväm med. Det var iofs de jag vurpade in i berget med på Mallis men det tänker vi inte på nu.

Tar med mig Kajsa och två av tjejerna ner till Halmstad på lite fin minisemester. Fanns inget boende I Halmstad så vi har bokat några nätter på Riviera Strandhotell i Båstad. Ser fint ut. Snart åker vi..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar