torsdag 30 januari 2020

Härligt gensvar på 2x 10 min intervaller

Har växlat upp intensiten lite nu efter flera månader med basetraining under perioden oktober till för 2 veckor sedan nästan bara MAF träning zon 2-3 sparsamt med zon 4. Nu är min tanke att det ska bli ett block med mer inslag av zon 4-5 någon månad.

Man får ju vara lite mer försiktig förstås med HIIT och ge mer tid för återhämtning samtidigt som en viss period av overload tror jag bara är bra. Variation och oregelbundenhet är den teori jag tror mest på för kontinuerlig utveckling. Häromdagen ute runt Fysingen ett par varv kände jag att formen var klart på g med de snabbaste varv jag gjort på vintercykel dessutom med lite kraft kvar.

Idag efter hempendlingen tog jag 2x 10 min intervaller på Wattbiken. Har legat runt 330 w senaste månaden på ca 30 min Zwift när jag gått på max så tänkte 10:or på 340 w, en ”vanlig” med 95-100 kadens och en 10:a med låg kadens styrkeintervall.

Första 10;an kändes lättare än väntat så höjde kontinuerligt för att sluta på fina 354 i snitt. Två saker stack ut. Mycket högre s.k PES värde (pedal effiency score) 79 vilket är en 6-7 högre än förra året och 3-4 högre än nån gång tidigare.  Kadens blev 97 på intervallen. Det andra som stack ut bara 142 i snittpuls 83% av max på 10 min och 155 ((91%) som högsta. Grymt bra känsla.
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1Hl7URwx0rda9TAelKU6Trah5Cm04XH7y
Ett par min vila sen en lågkadens intervall. Ner till 63 i kadens. PES scoren går i botten förstås (gör det med så låg kadens då man nästan bara trycker nedåt inget rundtramp) men kraften kunde jag hålla lika hög på 10 min 356 w 2 w mer tom och 4.88 w/kg. Kostade förstås högre puls nu i 2 intervallen och det blev 151 snitt (88%) och 160 högt sista spurtminut (94%).

Suveränt sköna träningsendorfiner efter det här passet och beskedet att kroppen svarar. Klart vintersäsongsbästa. 

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1lvK0hQlbg95dfKcEGvMBY20Vwh0pXJ-y
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1s0eqMbCOjvPX5KDF8oCYR69OK1co3OxNhttps://drive.google.com/uc?export=view&id=198N2vsW3lo932b-y8g9fbno4KSoahci-


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar