tisdag 8 mars 2016

Kontraster, Röntgen & Andalusien

Dubbdäck igen och 35 grader temperaturskillnad mot cyklingen i varma sköna Phuket förra veckan, kontraster. Men det är väl så, det är kontrasterna och jobbet som görs i grisväder som ger skönheten till de fina stunderna. Idag var det annars helt ok väder och t om en sol som tittade fram. Blev ca 6 mil cykel idag, i 4 omgångar. Först in till stan imorse för ett kort besök på jobbet. Sen cykel till Danderyd Sjukhus för röntgen och kontroll av höften. Efter en timme väntan på att få ta röntgenplåtarna var det sen ytterligare 1.5 timme kvar innan jag fick en tid med läkaren för att gå igenom rehabstatus. Var inte helt sugen på mer väntrumstid bland sjuka och trasiga människor. Samtidigt som jag blir glad och verkligen kan uppskatta min fysiska status och allmäntillstånd i ett rum fullt med sjukdom och ålderdom så är det också en deprimerande miljö som jag helst inte vill vara längre än nödvändigt i. Så jag stack ut på en dryg timmes cykeltur till istället innan läkarbesöket och lyssnade på ett avsnitt av Filip och Fredriks podcast. Tog det lugnt och extra lugnt går det ju med dubbdäck men det kändes helt ok, lite jetlaggad efter risig sömn sedan flyget hem i söndags, men helt ok känsla och inget ont i benet. Vilket kändes skönt inför träffen med doktorn.

Tillbaka till väntrummet och det blev nog en styv halvtimmes väntan till ändå innan jag fick komma in. Läkartjejen berättade att röntgenplåtarna och läkningen såg bra ut och frågade hur jag upplevde det? Bra sa jag, kan cykla i stort sett obehindrat men har fortfarande jobbigt med att gå, haltar och värk när jag trycker eller står på onda benet och springa känns en bra bit bort. Ska det vara så, är det normalt nu nästan ett halvår efter olyckan? Ja sa hon det är fullt normalt jag tycker det ser bra ut sa hon efter att ha känt och klämt testat rörlighet. Fortsätt bara att träna på som du gör så släpper det mer och mer. Ok sa jag vad bra då gör jag det sa jag och tog på mig cykelbyxorna och cyklade hem och tog en kvart i roddmaskinen och gjorde lite core och armhävningar för allsidighetens skull. Provade också lite benböj med 50 kg på stången men då sa högerbenet nej tack inte mer idag.

På fredag blir det dock mer, ja inte av benböj men en massa cykel. Får glädjande följa med "ungdomarna" i Stockholm CK:s elitlag på en dryg veckas träningsläger till Andalusien. Ska bli superkul och vår tränare Magnus Bäckstedt kommer också med så det lär bli högkvalitativ träning och en hel del mil både i berg och på platten. Lite osäker på hur mycket volym jag tål men får göra som Ola Salo sjöng med The Ark "Let your body decide where you want to go, high or low, fast or slow". 

Bring it on!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar